Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een zwangere vrouw word vermoord,hoelang moet zij dan zwanger zijn vordat het een dubbele moord is?

Ik zag net op investigation discovery een programma over een vrouw die vermoord is.Omdat ze vijf weken zwanger was,was het een dubbele moord.

Wanneer is het een dubbele moord?1 week,2 weken?

Ik ben erg benieuwd hoe dit in het wetboek van strafrecht staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vanaf 26 weken, daarvoor is het juridisch gezien nog geen mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vermoedt ik ook, dan is het kind ook levensvatbaar na de geboorte.

Andere antwoorden (1)

Aangezien WvS niet specifiek spreekt van moord op een zwangere vrouw is moord op haar geen dubbele moord , ook niet als het kind al levensvatbaar zou zijn. Het ongeboren kind is geen persoon in de zin van WvS. In het burgerlijk recht kan het ongeboren kind rechten hebben, maar dan zitten we in een andere context.
Overigens zijn er regels omtrent abortus, maar dat is je vraag niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteraard is er wel jurisprudentie, waarbij het gaat over een zwangere vrouw. Jurisprudentie zijn uitspraken van de rechter omtrent bepaalde gevallen, en daarmee kan een andere rechter rekening houden, zeker als het een uitspraak van de Hoge Raad betreft. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van strafverzwaringseisen.
Maar in je vraag gaat het over het Wetboek van Strafrecht en daar staat niets speciaals geregeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding