Rust de copyrightstatus ook op Nederlandse verkeersborden?

Mag je dus afbeeldingen (geen foto) van verkeersborden zonder toestemming van de overheid bijvoorbeeld op een website plaatsen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Nee, er is geen sprake van copyright of een of andere vorm van intellectueel eigendom. Je zou kunnen zeggen dat die verkeersborden, net zoals (het ontwerp van) lantaarnpalen, stoeptegels, rioolputjes, straatnaambordjes van ons allemaal zijn. Koot en Bie zullen nooit iets betaald hebben, of toestemming hebben moeten vragen voor het gebruik van al die 50km/u borden onder of boven Ter Weksel en Juinen. En als je weleens een reclamefolder inkijkt, zie je ook regelmatig een STOP-bord staan.

Het is ook helemaal niet nodig. Misbruik van verkeersborden kan op heel andere manieren aangepakt worden. Als je een verkeersbord in je tuin plaatst, en je woont vlakbij een drukke weg, zul je aangepakt worden op grond van het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid, en niet op schending van copyright.
Verder is er niets te bedenken, wat schade op kan leveren door zo'n bord te gebruiken op een website. Integendeel; misschien heb je wel een site over verkeer, en daar zal de overheid vast geen bezwaar tegen hebben.

Het valt ook niet te beschermen. Want zeg nou zelf: wat is er nou uniek aan een wit rond bord met een rode rand er omheen? (niet inrijden) Zoiets kun je helemaal niet beschermen.

Nergens op internet is er een site met verkeerborden, waar iets staat over copyright, en bovendien kun je op talloze plaatsen zelf originele RVV verkeersborden kopen. En dan mag je er zelfs nog een eigen fun-tekst bijverzinnen.

Je kunt dus rustig je gang gaan op je website, en je komt pas in de problemen als je heel goed lijkende kopieen van biljetten van 50 Euro gaat plaatsen.
http://www.informatiebord.nl/productgroep/2/verkeersborden-rvv/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In tegenstelling tot de overige publicaties en afbeeldingen geld op alle door de overheid bekend gemaakte wetgevingen en besluiten geen kopierecht.

Wetgevingen en onderdelen van wetgevingen mogen zonder bronvermelding vrij gebruikt worden.

Aangezien een verkeersbord een onderdeel is van de wetgeving mag het vrij gebruikt worden.