Mag je in Nederland messen (met name hobbymesjes) bij je hebben? Zo ja, is daar ook een leeftijd voor ingesteld?

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je alleen messen die korter zijn dan 7 cm mee mag. Klopt dit? Ik heb dit nodig voor mijn maatschappijleerproject. Dankje!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
SimonV
7 jaar geleden
Zie hier: https://nl.scoutwiki.org/Messen http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm http://www.allesovermessen.nl/vaste-en-zakmessen/wetgeving-messen/

Antwoorden (2)

Een hobbymesje bij je dragen is in beginsel geen strafbaar feit. Het gaat er meer om in welke situatie je dit bij je draagt. Zo is er een arrest geweest waarin bepaald is dat het bij je dragen van een frietvorkje zelfs strafbaar kan zijn. De persoon die het vorkje bij zich had gebruikte het vorkje om iemand af te leiden en vervolgens die ander te overvallen. Afhankelijk van wat je er mee doet en waar je dit doet, wordt het als strafbaar gezien.

Heb jij het nog toevallig in je jaszak zitten tijdens het boodschappen doen, zal dat geen probleem zijn. Maar als jij dit nog bij je draagt en in een ruzie terechtkomt, zal eerder aangenomen worden dat je het mes expres meegenomen hebt om als wapen te gebruiken.

Gebruik je logische verstand dus om in te schatten of het kan of niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik wil nog even benadrukken dat dit bovenstaande enkel geldt als het een hobbymesje is. Zodra je bijvoorbeeld een vlindermes of een vleesmes gaat meenemen mag je dit niet in je jaszak dragen, maar is het raadzaam om dit zorgvuldig in te pakken zodat duidelijk wordt dat je niet het oogmerk hebt om er iets gevaarlijks mee te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Een vlindermes mag je überhaubt niet hebben en op geen enkele manier bij je dragen.
erotisi
7 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar dat frietvork arrest. Ik kan het niet vinden, heb je daar wat meer gegevens van?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het even nagevraagd bij mijn toenmalige strafrecht docent. Ik wacht op e-mail, zodra ik het hoor laat ik het weten :)
Dat is afhankelijk van het soort mes en de plaats waar je het bij je hebt. Een zakmesje mag in de meeste gevallen wel, maar niet als je bijvoorbeeld in de kroeg, of in een voetbalstadion bent. Messen, zoals stiletto's, valmessen en vlindermessen zijn strikt verboden. Heb je een valmes, vlindermes of stiletto op zak, dan krijg je een boete.