Hoe werkt het eigenlijk?
In de auto komt een kastje dat via de satelliet bijhoudt waar, wanneer en hoeveel kilometer je rijdt. Het apparaatje stuurt de informatie door naar het inningkantoor dat de rekeningen opmaakt en verstuurt. Je mag de apparatuur zelf kiezen; voor de eerste inbouw krijgt u een vergoeding.
Wat zegt het ministerie over privacy?
Volgens het ministerie wordt alleen de hoognodige informatie doorgegeven. Het bureau dat de factuur opstelt weet alleen hoeveel kilometers er worden gereden en wat dat kost. ‘Niet waar je bent geweest.’
Hoe het ook kan!!!
Sinds het CDA met de broeders van ChristenUnie regeert, zijn de christendemocraten de rechtstatelijke beginselen vergeten. Als het aan de ChristenUnie ligt, wordt Nederland een controleland. Ze willen daarmee de risico’s voor ongewenst gedrag minimaliseren. Door de invoering van rekeningrijden moeten miljoenen gegevens van burgers via verschillende bedrijven worden opgeslagen. Wie zijn auto start, staat onder totale controle. Er moeten satellieten zijn die gegevens kunnen uitwisselen. Er komen dan tomtomachtige bedrijven om het plan te gaan verfijnen. Bewegingsvrijheid, zonder de controle van een staat, als een fundamenteel mensenrecht, bestaat dan niet meer.
Ja, maar dit is nu al het geval wanneer we onze gsm-telefoon aanzetten zou je zeggen. Het gebruik van een gsm-telefoon is een KEUZE, en we kunnen hem ook weer uitzetten. Maar dat kastje in de auto MAG NIET worden uitgezet. Wie dat doet, pleegt een strafbaar feit. Als wij hiermee akkoord gaan, dan geven wij een ingrijpende vrijbrief aan de overheid, die wij niet meer zo maar kunnen intrekken.
Het invoeren van het systeem met dat verklikkerkastje kost een paar miljard euro. Hoe komt men aan zoveel geld? De regering heeft het niet. De automobilist zelf moet het opbrengen. Ja, de automobilisten gaan gewoon, nadat het CDA het kabinet omvormt tot een Stasi-orgaan, meer betalen om alle voorzienbare en onvoorzienbare kosten daarvan op te brengen. Volgens minister Eurlings is Nederland het eerste land op aarde dat een dergelijk systeem op deze schaal invoert. Moeten we daar trots op zijn?
Om vraag na het lezen van dit betoog te beantwoorden. De toegepaste technologie maakt het mogelijk het rijgedrag van iedere automobilist vast te leggen en dus te controleren. Net als met DNA, zal de rechter in bijzondere gevallen de gegevens willen inzien. De privacy is dus niet meer GEWAARBORGD. Dus niet doen en tegenstemmen op de ANWB-site.