Hoe werkt het eigenlijk?
In de auto komt een kastje dat via de satelliet bijhoudt waar, wanneer en hoeveel kilometer je rijdt. Het apparaatje stuurt de informatie door naar het inningkantoor dat de rekeningen opmaakt en verstuurt. Je mag de apparatuur zelf kiezen; voor de eerste inbouw krijgt u een vergoeding.
Wat zegt het ministerie over privacy?
Volgens het ministerie wordt alleen de hoognodige informatie doorgegeven. Het bureau dat de factuur opstelt weet alleen hoeveel kilometers er worden gereden en wat dat kost. ‘Niet waar je bent geweest.’
Hoe het ook kan!!!
Sinds het CDA met de broeders van ChristenUnie regeert, zijn de christendemocraten de rechtstatelijke beginselen vergeten. Als het aan de ChristenUnie ligt, wordt Nederland een controleland. Ze willen daarmee de risico’s voor ongewenst gedrag minimaliseren. Door de invoering van rekeningrijden moeten miljoenen gegevens van burgers via verschillende bedrijven worden opgeslagen. Wie zijn auto start, staat onder totale controle. Er moeten satellieten zijn die gegevens kunnen uitwisselen. Er komen dan tomtomachtige bedrijven om het plan te gaan verfijnen. Bewegingsvrijheid, zonder de controle van een staat, als een fundamenteel mensenrecht, bestaat dan niet meer.
Ja, maar dit is nu al het geval wanneer we onze gsm-telefoon aanzetten zou je zeggen. Het gebruik van een gsm-telefoon is een KEUZE, en we kunnen hem ook weer uitzetten. Maar dat kastje in de auto MAG NIET worden uitgezet. Wie dat doet, pleegt een strafbaar feit. Als wij hiermee akkoord gaan, dan geven wij een ingrijpende vrijbrief aan de overheid, die wij niet meer zo maar kunnen intrekken.
Het invoeren van het systeem met dat verklikkerkastje kost een paar miljard euro. Hoe komt men aan zoveel geld? De regering heeft het niet. De automobilist zelf moet het opbrengen. Ja, de automobilisten gaan gewoon, nadat het CDA het kabinet omvormt tot een Stasi-orgaan, meer betalen om alle voorzienbare en onvoorzienbare kosten daarvan op te brengen. Volgens minister Eurlings is Nederland het eerste land op aarde dat een dergelijk systeem op deze schaal invoert. Moeten we daar trots op zijn?
Om vraag na het lezen van dit betoog te beantwoorden. De toegepaste technologie maakt het mogelijk het rijgedrag van iedere automobilist vast te leggen en dus te controleren. Net als met DNA, zal de rechter in bijzondere gevallen de gegevens willen inzien. De privacy is dus niet meer GEWAARBORGD. Dus niet doen en tegenstemmen op de ANWB-site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pleidooi om tegen te stemmen.

Andere antwoorden (5)

Zie, mij indere antwoord. Ja dus dit is een groot gevaar voor de privacy.

Toegevoegd na 2 minuten:
eerdere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minister Eurlings heeft toegezegd het CPB te betrekken bij de uitwerking van de plannen. Een CBP-woordvoerder zegt dat er op zal worden toegezien dat er niet meer gegevens worden opgeslagen dan nodig is en dat er duidelijke regels komen.
Maar niemand is er echt gerust op.
Aan de andere kant: Aan de hand van je GSM kunnen ze nu al precies zien waar je bent, dus wat maakt het uit?
En die kilometerheffing overleeft de enquete van de ANWB toch niet....
AWM
14 jaar geleden
Ja dat is het, want door de techniek er achter is opeens heel veel bekend over waar jouw auto zich bevindt/bevond op een bepaald moment. En nu beweren ze het niet te gebruiken voor andere doelen dan de heffing, maar dat komt vanzelf....

Denk in eerste instantie maar aan rechters en advocaten die de informatie willen als bewijsvoering in rechtzaken.

Zodra dat begint is het hek van de dam en komen er meer mensen om die informatie. En voor je het weet kan een prive detective er aan komen als jij wilt weten of je vrouw vreemd gaat.

En daarnaast komt nog dat dit allemaal computer gestuurd uitgelezen gaat worden en geen computer is veilig genoeg tegen goede hackers....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Gelukkig heb je een leuke avatar. Hoef je je daar geen zorgen over te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel gelijk.
Eerst zijn er van die regels die je privacy zouden moeten beschermen, en voor je het weet wordt het gebruikt in rechtzaken en heeft justitie weer een handvat om de Nederlandse burger te volgen bij het kleinste beetje vermoeden dat je een crimineel zou zijn.
Ja, ze weten dan inderdaad wanneer de auto zich ergens bevind, en ook hoe snel hij reed ergens.

Derhalve is tevens integrale snelheidscontrole mogelijk, dus ook (theoretisch in iedergeval) voor elke snelheids overtreding een boete heffen.

Ook kun je indirect afleiden of iemand verzuimd voorrang te verlenen....nl. als een andere auto, op een voorrangsweg rijdend, ineens hard afremt. Even nagaan wie er toen uit die zijweg kwam, en hoe snel die dat kruispunt naderde....

Alleen weten ze NIET wie er rijdt....nog niet tenminste, Maakt voor boetes echter niet uit, die mogen aan de eigenaar/vaste bestuurder worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. Nu al wordt je kenteken regelmatig gescand. Als er niets aan de hand is gebeurd er niets mee. Al je pintransacties geven ook al aan waar je geweest bent in combinatie met eventuele camerabeelden.
Echt iets geheim doen in de openbare ruimte in deze maatschappij wordt steeds moeilijker.