Mag burgerarrest worden toegepast bij baldadigheid?

Stel kind wordt op heterdaad betrapt op baldadigheid mag je het kind vasthouden en aan politie overdragen?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

De term 'baldadig gedrag' komt niet voor in het Wetboek van strafrecht. Burgerarrest is toegestaan als iemand op heterdaad wordt betrapt bij een misdrijf. Het hangt er dus van af waaruit het gedrag van dat kind bestaat. Vernieling, gevaarzetting, diefstal etc. is voldoende reden om dat ettertje in de kraag te grijpen.
teusvh
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
www.omgevingsweb.nl/wetgeving/wetboek-van-strafrecht/derde-boek-overtredingen/titel-i-overtredingen-betreffende-de-algemene-veiligheid-van-personen-en-goederen/artikel-424 Artikel 424
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
erotisi
een jaar geleden
Maar baldadigheid is dus een overtreding en geen misdrijf. Dus burgerarrest is niet mogelijk?
Zou je hiervan wel aangifte bij de politie kunnen doen?
teusvh
een jaar geleden
Leonard heeft gelijk, het komt wél voor in het WvS. Maar als overtreding, niet als misdrijf. Een burgerarrest is slechts toegestaan bij een misdrijf. Stel je voor zeg dat jij en ik iedereen gaan aanhouden die door het rode voetgangerslicht loopt. Aangifte van een overtreding bestaat ook niet. Wel kun je daar een melding van doen.
Overigens kan gevaarzetting (uit baldadigheid) wel een misdrijf op zich zijn. Bijvoorbeeld een fietsenrek op de treinrails leggen.
erotisi
een jaar geleden
Valt trappen met voeten tegen voordeur als baldadigheid aan te merken?
teusvh
een jaar geleden
M.i. wel. Maar is ook vernieling, of poging tot vernieling, en dat is een strafbaar feit. Maar de dorpsveldwachter komt daar echt zijn bed niet voor uit hoor.
erotisi
een jaar geleden
en poging tot vernieling is een misdrijf en geen overtreding......dus aangifte van poging tot vernieling kan wel.....
teusvh
een jaar geleden
Jawel, maar verwacht er niks van. Of het moet deel uitmaken van een reeks vernielingen, bedreigingen etc.