Ex kocht een woning met zijn vriendin, erft de zoon na overlijden van zijn vader? Wat gebeurd er met de woning die vader + vriendin samen kochten?

p.s. Ik heb het over een woning in België

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is woonst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Woonst is Belgisch voor woning. Ik zal de vraag aanpassen om het begrijpelijk te maken voor de NL lezers.

Antwoorden (1)

Ja, als zoon erf je gewoon van je vader. Dus zal t.z.t. de vriendin en de zoon de erfenis moeten delen, eventueel met a.s. kinderen van het stel. Wat er met de woning gebeurt maakt niet uit, de vriendin zal het moeten verrekenen met de zoon, dus geld betalen en zelf in het huis blijven, tenzij ze het anders regelen. Der ex zou er verstandig aan doen een testament te maken. dan kan hij het regelen zoals hij dat wil en ook iets regelen ten aanzien van het huis. dat zou ook in he belang zijn van zijn vriendin en mogelijke nakomelingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit alles er van uit gaand dat de Belgische wetgeving identiek is aan de Nederlandse. Maar ik vermoed dat er qua erfrecht weinig verschil zal zijn.