mag je een snelheidsboete krijgen als je aan het inhalen bent?

een tijd geleden kreeg ik een boete in de bus, 135 op de snelweg waar je 120 mag. Ik had destijds de foto opgevraagd en die heb ik nu binnen gekregen. Op de foto zie je dat ik een andere auto aan het inhalen ben, mijn linkerknipperlicht is aan en je ziet nog een stukje van de andere auto.

Is het dan terecht dat ik deze boete kreeg? Want als ik 122 rijd en die persoon 120 ga je toch niet met dat verschil iemand inhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
18.3K

Het beste antwoord

120 km is de maximale snelheid betekend dat je deze niet mag overschrijden betekend dat je bij 122 kilometer per uur al in overtreding was.

wanneer je 120 had gereden net als de persoon voor je had niet ook niet hoeven inhalen.

zelf persoonlijk vind ik de boete welke u heeft gekregen inclusief de reden vervelend. we rijden allemaal wel wat harder. echter regels zijn regels.

ik zelf zou dus ook niet met 122 ervoorbij gaan zou ook versnellen. helaas voor u dat u nu een boete heeft.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Absoluut. Ook tijdens het inhalen mag je niet de maximum snelheid overschrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, maakt niet uit wat je aan het doen bent. Als je te hard rijdt kan je daarvoor een bekeuring krijgen. Als je daartegen in beroep gaat is er ook geen officier die je in het gelijk zal stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag er 120 km dus je rijdt te hard of je nu aan het inhalen bent of niet de snelheids grens is 120 km per uur.
Dus terecht een boete.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet. Je hebt je toch aan de snelheidslimiet te houden? En je zegt het zelf, die persoon die je inhaalde reed 120. Harder mag je toch niet? En als je hem dan nog wilt inhalen omdat jij net die paar km per uur sneller wilt rijden, tjah dan loop je us het risico dat je tegen de lamp loopt. Heel lullig, maar dit is dus gewoon rechtsgeldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er iemand 120 rijdt, dan hoor jij diegene dus niet in te halen, simpel.
Gewoon gezellig erachter blijven hangen, dan rijden jullie allebei de maximum snelheid en is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet zegt: te hard is te hard, dus ook tijden het inhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel een boete geldig is kan je deze toch aanvechten.
Hoe dat moet kan je uitgebreid lezen op het forum

www.flitsservice.nl

Je kunt op dat forum ook hulp krijgen over wat wel en wat niet te schrijven.
Er zal bv aangetoond moeten kunnen worden dat jij links aan het inhalen was, dus niet de ander rechts. (2 auto's op de foto neem ik aan) . Verweer is dan dus het aanvechten van de juistheid van het bewijs materiaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je vooral doen. Geknipte bezwaarschriften die enkel dienen om zand in de justitiele molen te gooien kan je een administratieve sanctie opleveren.
Waarom aanvechten? Je hebt de verantwoordelijkheid genomen om te snel te rijden, neem dan ook de verantwoordelijkheid van de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een verschil in sneller dan toegestaan rijden en te hard rijden.
Het eerste kan, gegeven de omstandigheden, veiliger zijn, zoals hier beschreven om een inhaalmanoeuvre dus vlotter af te ronden.
Te hard is te hard voor de omstandigheden.
Denk er daarbij tevens aan dat er gesproken wordt om op de snelweg de max naar 130 te verhogen. Is ook al hier en daar gebeurd. Betekent dus dat die 135, binnen de marge bij een max van 130, dus nooit gevaarlijk rijden kan zijn.
Daarnaast heb ik een hekel aan een overheid die boetes ziet als schatkist vulling en het op de begroting zet. Dat levert een heksenjacht op onbenulligheden op en de echte gevaar veroorzakers gaan door gebrek aan goede controles meestal vrijuit. Per slot is het makkelijk jagen met een radar, maar veel arbeidsintensiever om effectief de alcohol uit het verkeer uit te bannen.
Zoals ik al aangaf, bij 135 min de correctie en de afwijking van de teller, had je de snelheidsmeter al bijna op 150 staan. Tenzij je de snelheid van de GPS aanhoudt.

Check het maar eens, zet de teller maar eens op 120 en kijk wat de daadwerkelijk snelheid is van jouw GPS. Waarschijnlijk zo rond de 114.

Probeer het andersom (oppassen dat je niet weer een boete krijgt) door een snelheid te rijden zodat jouw GPS 139 aangeeft (4 correctie) en kijk dan eens naar jouw teller.

Dit is niet even een per ongeluk te snel gereden. Dit voel en zie je dat je ver boven de toegestane snelheid hebt gereden.
Dus een hele terechte boete.

Je hebt de verantwoordelijkheid genomen om te snel te rijden, neem dan ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen. Regel is regel, maarja, wij Nederlanders zijn altijd zo goed om excuses te verzinnen en altijd iets anders de schuld te geven. (bv ik was aan het inhalen...)
Nee, jouw voet op het pedaal. Dat is de oorzaak. Zo simpel is het eigenlijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 120 hoef je helemaal niet in te halen, je mag niet harder (tenzij je op zo'n 130 weg rijdt). En te hard is te hard, anders zou iedereen met 200 iedereen inhalen.