Waarom worden er maandelijks papier loonstroken uitgegeven?

Zit hier een verplichting in vanuit de overheid? Zo ja waarom?

Voor mensen in vaste dienst kunnen ze toch makkelijk eens per jaar of half jaar zo'n uitdraai opleveren?

Waarom is het niet digitaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Pas kortgeleden is de regelgeving hieromtrent gewijzigd.....

02 sep 2010 - Het is sinds 1 juli 2010 mogelijk het loonstrookje digitaal aan werknemers te verstrekken. Voorheen moest dit schriftelijk gebeuren.
Werknemer(s) moeten wel uitdrukkelijk instemmen met het elektronisch verzenden van het loonstrookje. Deze wijziging draagt bij aan de lastenvermindering voor ondernemers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Digitaal is makkelijk, niet iedereen heeft internet of zelfs een computer, daarnaast heb je overzichten nodig zowel ter controle als soms een bewijs om iets te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet verplicht alleen bij wijzigingen in salaris enzo. De verwachting is dat dit in de toekomst digitaal zal gebeuren. De meeste salaris systemen zijn hier al op ingericht maar niet alle (werkende) Nederlanders hebben een computer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever is verplicht een loonstrook te verstrekken.
In onderling overleg kan dit tegenwoordig ook digitaal.
jc54
13 jaar geleden
Het is geen verplichting om deze maandelijks te versturen.
Mijn werkgever verstuurt slechts een loonstrook wanneer er een verandering is in salaris (bv vakantiegeld, loonsverhoging etc)

Geheel digitaal zal er wel van gaan komen, maar op dit moment is dat nog te vroeg, daar er nog altijd mensen zijn die geen pc hebben.
Ik denk dat het over pakweg 20 jaar afgelopen is met de papieren loonstrook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het periodiek verstrekken van een loonstrook is verplicht, sinds juli dit jaar mag dit ook digitaal. Je zult dit ook in iedere CAO terugvinden onder "verplichtingen werkgever". Ik werk zelf als salarisadministrateur en weet dat een groot deel van de bevolking gewoonweg aanneemt dat hun netto salaris klopt, adhv een loonstrookje kun je altijd nog aantonen dat je teveel of te weinig ontvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen die wisselroosters, toeslagen etc. ontvangen het wel prettig vinden direct te kunnen checken of alles wel klopt. Vaak heb je overuren die je zelf in je agenda bijhoudt en dan kan je direct vergelijken of alles klopt, ook ziekteuren, vrije dagen opname enz. Niet iedereen heeft een computer of de zin/tijd om zo snel mogelijk te kijken en op tijd aan te geven dat iets niet klopt.Als je al die strookjes bewaart kan je direct vergelijken en hoef je niet eerst te speuren cq uit te printen voor je naar de administratie gaat. Het maakt het tastbaarder en ik bijv. heb liever iets direct in handen.
amc