Is het mogelijk om een verblijfsvergunning in Nederland te krijgen als je hebt vastgezeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Is vrijwel onmogelijk. Kijk op de site van de IND. Criminele figuren worden geweerd. Ook al is hij misschien niet echt crimineel, maar het strafblad is voor de IND leidend. Maar als je het echt wilt weten moet je de IND bellen, of de procedure in gang zetten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zeker mogelijk. Ik kom het bijna dagelijks tegen. Mensen die vaste klant zijn van politie en justitie, die gewoon met een tijdelijke verblijfsvergunning of verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd rondlopen. Hier wordt niks aan gedaan. Kennelijk zijn we in Nederland blij met de toegevoegde waarde die ze leveren.

Wellicht dat de regels heel strak uitgelegd staan op de site van de IND, maar in de praktijk merk je hier weinig van.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Volgens IND:
In afwijking van het beleid in Vc B1/4.4. komt de vreemdeling niet in aanmerking
voor de verblijfsvergunning op grond van de regeling indien:
a) wegens misdrijf een veroordeling tot gevangenisstraf heeft plaatsgevonden
of een vrijheidsbenemende maatregel is opgelegd en het onvoorwaardelijk
ten uitvoer te leggen gedeelte van de straf(fen) of maatregel(en) in totaal ten
minste één maand bedraagt;
b) wegens drugs-, zeden- of geweldsmisdrijf één of meerdere taakstraffen zijn
opgelegd en dat de vervangende hechtenis van het onvoorwaardelijke ten
uitvoer te leggen gedeelte daarvan in totaal ten minste één maand bedraagt;
c) bij beschikking artikel 1F Vluchtelingenverdrag is tegengeworpen; of
d) de vreemdeling gezinslid is van een vreemdeling aan wie bij beschikking
artikel 1 Vluchtelingenverdrag is tegengeworpen.

Je vriend heeft 2 weken in de gevangenis gezeten en de IND spreekt van minstens 1 maand! Dus deze regel is niet van toepassing op je vriend. Heb dit ook gezien op meerdere sites. Je kunt dus proberen een verblijfsvergunning aan te vragen. Op de IND site staat stap voor stap (klantendienstwijzer) wat je zoal moet doen.

http://www.indklantdienstwijzer.nl/Default.aspx