Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de afpersing van Joran ook gelden als een bekentenis?

Als hij in ruil voor geld wil zeggen waar Natalee zou liggen, dan weet hij het dus. Is dit genoeg bewijs tegen hem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
566

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Als ik tegen jou zeg: Geef me 3 ton en ik vertel je hoe je de staatsloterij wint, betekent dat niet dat ik weet hoe je dat doet. Alleen dat ik jouw geld wil hebben. Zo kan hij dat ook gezegd hebben omdat de halve wereld hem verdenkt het gedaan te hebben. Misbruik van de situatie maken dus.
Ook als hij ZOU weten waar het lichaam zou liggen is dat geen bewijs voor moord trouwens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit is geen bewijs.

Als we er al van uitgaan dat hij het weet, dan zou hij die kennis hebben kunnen gevonden op een briefje dat hij op een vuilnisbelt heeft gevonden - om maar eens iets willekeurigs te noemen. Of hij zou het lichaam of bepaalde aanwijzingen toevallig hebben kunnen vinden.

De afpersing kan ook bedrog zijn, puur bedoeld om aan geld te komen, zonder dat hij ook maar enige kennis heeft over de plek waar het lichaam ligt.

In al deze voorbeelden is er wel sprake van andere strafbare feiten (bedrog, achterhouden van bewijsmateriaal, dat soort dingen) - maar de afpersing geldt niet als bekentenis, zelfs niet als bewijs voor betrokkenheid bij de verdwijning/moord.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding