Kan je worden aangeklaagd voor schending van copyright als je voor je avatar gewoon een afbeelding van internet plukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan omdat een afbeelding valt onder de Auteurswet en de maker ervan wettelijk wordt beschermd. Wel is de kans nauwelijks aanwezig dat het OM je strafrechtelijk gaat vervolgen, omdat dit geen prioriteit heeft. Maw de handhaving wordt aan de maker van een auteursrechtelijk beschermd werk zelf overgelaten. Hij zal zelf (civielrechtelijk) moeten optreden tegen een eventuele inbreuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Theoretisch is dat mogelijk, maar waarschijnlijk krijg je eerst een vriendelijk verzoek om de avatar te verwijderen.

Tenminste, indien de belanghebbende ontdekt dat je zijn of haar afbeelding gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
Een oud-deelnemer van GV had ooit een afbeelding van een werk van Ans Marcus. Zij heeft zelf contact opgenomen met de kunstenaar of ze die Avatar mocht gebruiken. Ik geloof dat het antwoord negatief was, toen heeft zij uit voorzorg toch maar een andere avatar gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Het schenden van auteursrecht is een misdrijf. In de praktijk wordt zelden strafrechtelijk vervolgd, maar een civiele zaak waarbij een schadevergoeding betaald moet worden, komt veel vaker voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaatjes die je op internet tegenkomt vallen onder het publieke domein. Dit wil niet zeggen dat je er alles maar mee mag doen maar wel dat je het voor persoonlijk gebruik (zoals weergave in een browser of bureaubladachtergrond) mag gebruiken. Ik denk dat een avatar hier ook onder valt.

Als je het zeker wil weten dan zou je een rechtszaak moeten uitlokken; volgens mij is hier (in Nederland iig) nog geen jurisprudentie over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, jij moet zelf uitzoeken of het plaatje vrij van copyright is.