Wat is de juridische status/betekenig van statuten van een commissie onder een internationale organisatie?

De commissie heeft dus zelf geen internationale rechtspersoonlijkheid, de organisatie waartoe de commissie behoort wel. Zijn leden (lidstaten) eraan gebonden?

Ook een bron graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In de statuten binden de leden zich jegens elkaar aan een set afspraken.
Of je ermee naar een rechter kunt, in het geval de afspraken niet worden nagekomen, is een andere vraag. Elk rechtstelsel kan daar zo zijn eigen gevolgen aan verbinden. Je zou in de statuten kunnen opnemen dat er bijvoorbeeld amerikaans recht op van toepassing is, maar zelfs dan kan een rechter zich onbevoegd verklaren.
Het houdt altijd ergens op natuurlijk. Als China en Amerika afspraken maken, en die worden niet nagekomen, is er geen enkele deurwaarder die beslag gaat leggen. Om maar wat te noemen.
Meer concreet mbt je vraag: als de commissie wordt ingesteld door de rechtspersoon, is het recht van die rechtspersoon op de commissie van toepassing. Ik heb nu helaas geen tijd om het voor je op te zoeken, maar bij zowel de Europese Unie als de Verenigde naties is dat zo geregeld.
teusvh
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Ik heb even voor je zitten googelen, maar kan het zo gauw ook niet vinden. Als je echt het goede antwoord wilt hebben kun je een mail sturen naar postbus 51. Mijn ervaring is dat ze de vraag dan doorzetten naar buitenlandse zaken, en dat je een keurig antwoord krijgt.