Mag je zonder toestemming van andere bewoners de voordeursleutel uitlenen?

Een van mijn huisgenoten heeft de voordeursleutel van onze studentenwoning uitgeleend aan iemand die niet bij ons woont. Hier wisten de andere bewoners niets van en hebben daarmee geen toestemming gegeven. Daarnaast is die persoon ons huis binnen gegaan met toestemming van mijn huisgenoot zonder dat de andere bewoners daar iets van wisten.

Kan iemand mij vertellen wat de wet zegt over het uitlenen van een voordeursleutel als de andere bewoners daar geen kennis van hebben? Daarnaast over het binnen gaan van de woning zonder (volledige) toestemming? Verwijzingen naar specifieke artikelen zouden heel erg gewaardeerd worden!

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens de vraag heeft een persoon de huissleutel gekregen van een bewoner van de studentenwoning. Deze persoon is het huis binnengegaan met toestemming van jouw huisgenoot. Deze persoon, geen medehuurder, hoeft niet op de hoogte te zijn van de mores van de studentenbewoners. en hoeft zich ook niet op de hoogte te stellen van eventueel bijzondere regels in een huurovereenkomst of bijzondere wensen en regels die onderling gelden voor de bewoners. Hij/zij kreeg op verzoek de sleutel van een bewoner en heeft met deze sleutel met medeweten van jouw huisgenoot de woning betreden. Daar is niets illegaals aan. Hetgeen legaal is staat niet apart in een wet genoemd. Of uw huisgenoot gerechtigd was de huissleutel aan een niet-bewoner uit te lenen kun jij alleen weten. Jij alleen weet of er aparte regels zijn afgesproken en of daartegen gezondigd is. Maar die zonde is ook weer niet zo erg dat daar een wet bijgehaald moet worden. Jurisprudentie is er zeker niet, geen officier van justitie zal zich bij een officiële aanklacht druk maken over zoiets triviaals.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100