Is een creche aansprakelijk als je schade oploopt die door hun schuld is ontstaan (uitstekende spijkers) ondanks dat ze geen aanspr. aanvaarden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Ja, als jij schade oploopt omdat zij hun spullen niet goed onderhouden, dan zijn zij daarvoor aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van het exoneratiebeding dat de creche hanteert. Als er een bordje hing met "de creche stelt zich niet aansprakelijk voor schade door toedoen van materiaal van de creche", en dat beding is gewoon van toepassing, dan is de creche waarschijnlijk niet aansprakelijk. Dat volgt uit het exoneratiebeding (vrijwaring van schuld) dat van toepassing is dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De creche kan zich wel niet aansprakelijk stellen, maar dat heeft juridisch geen betekenis.

Als er ergens een bordje hangt met de tekst "wij stellen ons niet aansprakelijk...." gewoon er een stikker opplakken met de tekst: "Nee, dat doen wij wel"

Om uw geld te krijgen dient u een civiele procedure tegen de creche beginnen.
12 jaar geleden
Wanneer u schade kunt aantonen, de schade is ontstaan op de crèche en de medewerkers van de crèche de schade hadden kunnen voorkomen, dan zijn zij aansprakelijk voor deze schade volgens art. 164 BW 6. Er is dan immers sprake van een onrechtmatige daad, causaal verband en aantoonbare schade.

Een kreet als :"de directie stelt zich niet aansprakelijk voor...." houd juridisch geen stand. Natuurlijk stelt de directie zich niet aansprakelijk, dat kan niet eens. Zij mogen van hun verzekering ook nooit bij voorbaat aansprakelijkheid erkennen.

Indien u schade heeft door een ander, dan dient u die ander aansprakelijk te stellen. Dit kan mondeling, maar schriftelijk is beter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eh, typefoutje, ik bedoelde artikel 162 BW 6