is "we zijn niet aansprakelijk voor ongevallen" juridisch correct bij openbare gebouwen (bv. opera)?

Je leest het vaak op allerlei muren etc. "wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen" of "betreden op eigen risico" enz... Zelf bij de bewaakte parking in de stad waar ik woon staat er "we zijn niet aansprakelijk voor schade noch voor diefstal van of uw voertuig".
Nu las ik op de website van de opera
"Ik werd bestolen/ik maakte een lelijke val tijdens een voorstelling.
Gebruik van de vestiaires is verplicht en gratis in de opera. Het betreden van onze operagebouwen is op eigen risico. Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw is niet aansprakelijk bij eventuele incidenten of ongevallen. Dat wordt iets voor jouw verzekering."

Zijn dergelijke meldingen juridisch correct? M.a.w. is het afficheren van deze meldingen voldoende om een organisatie/dienst etc. vrij te stellen van aansprakelijkheid als er een ongeval, diefstal etc. gebeurt?
En zo ja... in alle gevallen? (dus bv. ook als je in een opera door je stoel zakt en hierdoor letsel oploopt. of als er iets uit het plafond op je wagen valt in een parkeergarage).

9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K

Het beste antwoord

Dat soort bordjes zijn in 99% van de gevallen niet juridisch correct. Als het gebruik van de vestiaires verplicht is gesteld, zijn zij ook aansprakelijk voor eventuele schade of vermissing van zaken. Als je door je stoel zakt door slecht onderhoud, zijn zij gewoon aansprakelijk te stellen.

Aansprakelijkheid kan je niet zomaar uitsluiten door een bordje op te hangen, maar veel mensen denken dit wel. Zo'n bordje is eigenlijk gewoon een afschrikmiddel, maar heeft verder geen juridische waarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
twee goeie antwoorden dus moeilijk kiezen.... maar bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee. Of iets of iemand aansprakelijk is door de wet bepaald, niet door een bordje.

https://www.klap.com/de-directie-stelt-zich-niet-aansprakelijk.php

De rechter kan wel in overweging meenemen dat zo'n bordje er hangt en je dus gewaarschuwd kan zijn.