mag je geld betalen voor de toilet weigeren?

Kun je daarvoor aangesproken worden wettelijk?

Toegevoegd na 8 minuten:
Zouden ze de politie mogen bellen en kun je dan een proces verbaal krijgen?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
16.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden ze dat niet mogen, gezien de antwoorden hieronder?

Het beste antwoord

Ja, als het een openbare gelegenheid is; nee, als het een privé-onderneming is of een bedrijf met ingehuurd personeel.
Verder lijkt me, dat ingeval van hoge nood EN geen geld voorhanden dat men soepel zou moeten zijn ingeval er betaald moet worden. Dat lukt meestal nog wel met een juffrouw achter de balie (en vaak achter een tijdschrift) maar steeds minder met toegangsdeuren die pas open gaan na betaling.
Tenslotte vind ik het een plicht van de overheid om te zorgen voor openbare toiletten bij openbare gelegenheden als stations, vliegvelden en ook verspreid over de stad. Dan voorkom je de stinkende steegjes die je soms tegenkomt én je kunt de wildplassers dan met reden hard aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je in een openbare gelegenheid wel mogen weigeren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een kwestie van definitie: een openbaar toilet is een toilet die door de overheid beschikbaar is gesteld voor het publiek en waarvoor men niet hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan is het toch niet weigeren om te betalen? Je kunt niet iets weigeren dat niet van je wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, ik herinner me alleen een voorval in Amsterdam waarin een 'handige' dame een tafeltje had neergezet bij een openbaar toilet met een veelzeggend bakje met geld erin. Ze liep aardig binnen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon overal toiletten met een mannetje of een vrouwtje om het toilet schoon te houden. Dag en nacht.
Levert heel veel banen op. Mag EUR 1,- per bezoek kosten, als dat wildplassen oplost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat 1 euro per bezoek eerder wildplassen gaat uitlokken.

Andere antwoorden (10)

Nee. Je kunt zien dat er betaald moet worden voor toiletgebruik. Als je dat niet wil, moet je het niet gebruiken. Het is hetzelfde als winkeldiefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand een gelegenheid biedt en daar zelf voor moet betalen en onderhoud plegen lijkt het me nogal vreemd dat je daar niet voor zou hoeven te betalen. Als je je door een taxi laat vervoeren moet je daar toch ook voor betalen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je niet betaald zijn ze natuurlijk gerechtigd je te laten vervolgen net als bij winkeldiefstal.
Het komt er misschien niet van maar ik vind het wel immoreel om niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van het toilet gebruikmaakt en je wilt niet betalen, terwijl kenbaar was dat voor het gebruik van het toilet betaald moest worden, kom je een stilzwijgende overeenkomst niet na. Als je je laat knippen en je wilt achteraf de kapper niet betalen, heb je ook een probleem. Dit kan zowel een strafbaar feit opleveren als een civielrechtelijke claim. In de praktijk loopt het wel los en zal je hoogstens de deur uitgezet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, je 'koopt' als het ware een toiletbezoek. Dat staat ook duidelijk aangegeven. Dus.
Overigens, in de meeste landen liggen ze in een deuk als ze horen dat je in Nederland moet betalen om te piesen.

En vorige week bij de V&D in Hilversum hadden ze iets onbegrijpelijks verzonnen:
Je moet 50 eurocent in een machine stoppen, dan floept er een kaartje uit die automaat waarmee je weer 50 eurocent korting krijgt op het la place (hoe toepassenlijk) restaurant. Bij die automaat zit een meisje dat het allemaal nog eens uitlegt.
Vervolgens ga je door een heus detentiepoortje en mag je gaan plassen. Als je er weer uitkomt moet je nog een keer door het poortje. Waanzin ten top.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Is een systeem dat in Duitsland al heel goed werkt bij de benzinepompen langs de snelweg. Alleen tijdens de opstartfase zal er een dame bij de poortjes zitten, die uitleg geeft. Daarna is toezicht niet meer nodig, terwijl er toch controle is over de toiletten. Ik snap de V&D wel dat ze dit hebben ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook bij sommige benzinepompen langs de snelweg in Nederland bestaat dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een verstandige maatregel tegen loslopende vrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien moet je overal betalen in het buitenland, anders heb je de meest smerige toestand. Ik ken alleen de grote malls, waar plassen soms gratis is. Maar het mannetje of vrouwtje dat daar de wc schoonhoudt is meestal 70 jaar en ontvangt EUR 350 per maand voor 6 dagen in de week. Zo kan het ook ja.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een gebruikelijk systeem langs de autobahn in Duitsland. Het grote voordeel hiervan is dat je altijd schone toiletten hebt en dat kost ook geld om iemand schoon te laten maken. Je gebruikt papier, vervuilt het toilet. Dat je er dan weer korting voor kunt krijgen bij het nuttigen van een hapje of drankje vind ik alleen maar service. Het hoeft niet! Anders ga je op een vies toilet bij een tankstation. Keus is aan jou. Aan de andere kant is het ook gewoon een menselijk noodzaak om je lijf te ontdoen van afvalstoffen dat je maar beperkt kunt binnenhouden. Wildplassen en -poepen is verboden... en als je het op de WC wilt doen in het openbaar moet je er ook voor betalen? Toch kies ik liever voor een schoon sanitair en ben bereid daarvoor 0,50 euro te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaalt niet voor het plassen, maar voor het schoonmaken!
In heel veel andere landen wordt het zelfde systeem gehanteerd.
Het ligt eraan.
Doorgaans moet er betaald worden voor een toiletbezoek omdat de boel onderhouden wordt.
Ik ben een keer op een toilet geweest waar duidelijk al enkele uren niemand meer langs was geweest om schoon te maken.
Ik heb de dame bij het schoteltje (die verdiept was in één of ander tijdschrift) toen ook meegedeeld dat ik niet wenste te betalen voor een toilet dat te vies was om op plaats te nemen.

Ze zei niets (maar stond ook niet direct op om de boel eens te inspecteren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, je mag inderdaad dan verwachten dat het toilet schoon is.
Hoe klein zoiets als toiletbezoek ook is, er is gewoon sprake van een rechtsgeldige overeenkomst.

De beheerder van het toilet doet jou een aanbieding: gebruik van het toilet voor een X bedrag. Als jij dan gebruik maakt van het toilet, neem je daarmee die aanbieding aan, waarmee een overeenkomst tot stand komt. Jouw verplichting in die overeenkomst is om het X bedrag te betalen, en je recht is om gebruik te maken van de voorzieningen.

Die verplichting is er wettelijk gezien trouwens ook als het toilet smerig is. De aanbieding is niet 'gebruik van een keurig onderhouden toilet voor 0,xx euro', maar 'gebruik van dít toilet voor 0,xx euro'. Maak je gebruik van dat smerige toilet, dan ben je ook daarmee akkoord gegaan met de prijs en ben je die overeenkomst aangegaan.

Wel kun je natuurlijk bij de eerste blik op het smerige toilet beslissen dat je er geen gebruik van maakt en zonder te betalen weggaan. Dat je misschien héél erg nodig moet plassen, dat is niet het probleem van de beheerder, gebruik betekent akkoord gaan met de prijs. Of je moet vóór het toiletgebruik zeggen dat je gratis wilt (dus de aanbieding wilt aanpassen), maar daar mogen ze uiteraard ook nee tegen zeggen.

Wat betreft de politie: als je héél formeel kijkt, staan ze in hun recht de politie te bellen en kan de politie hiervoor proces verbaal opmaken. Maar in de praktijk betwijfel ik of ze hiervoor zouden komen, er zijn te veel andere zaken die prioriteit hebben boven die paar centen. Maar staat er toevallig een agent naast als je dit doet (en is die agent in een slechte bui) dan is het mogelijk dat je er problemen mee krijgt. Maar in dat zéér hypothetische geval neem ik aan dat je zelf eieren voor je geld zou kiezen, of om precies te zijn, toiletbezoek voor je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag weigeren maar of dat wordt gedoogd door het desbetrefende toilet personeel is nog maar de vraag die mensen zyn er niet voor niets maar de politie bellen voor 20 cent lykt me wat ver gaan als je de openbare orde gaat verstoren daar op het toilet bellen ze wel de politie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je weten hoe toiletbezoek wordt uitgelegd. Stel dat jij op de wc zit en toch niet moet plassen. Je staat op en zegt tegen de toiletjuf: Ik moest toch niet. Dan zul je wettelijk gezien niet strafbaar zijn want je hebt niet gebruik gemaakt van de dienst zoals hij bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een faire deal.
Jij je last kwijt en je laat een ander met een last achter en ook nog niet willen betalen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt van de opbrengsten ook belasting betaald? Zo ja, dan kunnen we daar toch mooie
toiletvoorzieningen van bouwen?