Als je iemand op zijn keel slaat is dat dan 'aangeefbaar' als poging tot moord?

Toegevoegd na 8 minuten:
ik bedoel op het strottenhoofd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de omstandigheden kan het poging tot moord zijn, poging tot doodslag, zware of 'gewone' mishandeling. (Poging tot mishandeling is niet strafbaar)

Het hangt o.a. af van de intentie van de dader. Was het zijn bedoeling al vòòr de betreffende aanval op jou of was het 'in blinde woede' c.q. een opwelling.

De officier van justitie zal doorgaans op de dagvaarding die aanklacht nemen waarvan hij/zij met een redelijke zekerheid het bewijs rond denkt te kunnen krijgen.

Zou hij/zij een te zware aanklacht formuleren en deze niet kunnen bewijzen..dan volgt wellicht vrijspraak.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

discutabel, ik zal eerder denken aan poging tot doodslag. maar zelfs dat is te betwijfelen. heb ooit een schop op mijn hoofd gehad, en de agent zat te twijfelen tussen zware mishandeling en poging tot doodslag. hoop dat je hier wat mee kunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dat het beste met de betreffende verbalisant kan overleggen. De verbalisant zal dat het beste kunnen inschatten. (ik neem aan dat je aangifte gaat doen op het politiebureau)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan maar dat hangt helemaal af van de andere feiten in de zaak. Als iemand weet dat door middel van een klap op het strottenhoofd iemand kan doden en iemand doelbewust op iemand is afgestapt met de intentie om deze klap toe te dienen met als doel iemand dood te maken dan kan er sprake zijn van poging moord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel meer dan (zware) mishandeling is het niet, tenzij de dood er op volgt, dan is het zware mishandeling , de dood tot gevolg hebbend.
Is de persoon die de slag toebrengt getraind in martial arts, dan zal er wellicht met andere ogen naar dit vergrijp gekeken worden en komt poging tot doodslag al snel in zicht.
Het wordt vaak verward met wurgen, dat is een heel ander verhaal, dan ben je bezig iemand te vermoorden.
Helaas zijn er ook Japanse "sexspelletjes" waarbij gewurgd word tot bewusteloosheid.
Veel mensen realiseren zich niet dat de bloeddruk in het hoofd tijdens het wurgen erg hoog wordt en oa. aneurisma's kan veroorzaken.(hersenbloedingen)
Dus ook als sexspel is het BLOEDLINK en in alle toonaarden af te raden. Heel wat van deze spelletjes zijn heel verkeerd geeindigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel discutabel, eerder poging tot STOMheid.Slikken zal slecht gaan en praten helemaal vandaar STOMheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt helemaal aan de verklaring van degene die de klap uitdeelt alsmede een uitgevoerd medisch onderzoek na de uitgedeelde klap tav het strottenhoofd.