Ik heb een waarschuwing ontvangen van de Politie (per post) voor het bestellen van een 'wapen' (bb gun). Heb ik nu een strafblad?

Ik heb een waarschuwing ontvangen van de Politie (per post) voor het bestellen van een 'wapen' (bb gun). Heb ik nu een strafblad? Bij de volgende keer dat ik dit doe word ik vervolgd en krijg ik een boete. Ik ben dit natuurlijk niet van plan te doen, maar heb ik nu een strafblad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is een bb-gun in de zin van de wapenwet wel een wapen als het veel op een vuurwapen lijkt. Daar kun je behoorlijk voor gestraft worden. Dus dat tussen aanhalingstekens plaatsen van wapen is in de zin van de wet onzin.

Antwoorden (3)

Nee, een strafblad zou je niet hebben.
Wel sta je aangevinkt bij de politie.
Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Heeft dat aanvinken merkbare gevolgen voor mij? Behalve dan dat ik vervolgd wordt wanneer ik hetzelfde doe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je niet vervolgd word heeft het geen gevolgen. Van dat aanvinken moet je ook niet al te druk maken. Je staat alleen maar geregistreerd
Een strafblad krijg je alleen als je door de rechter veroordeeld bent, dus nee. Maar kijk uit, je KUNT er wel een strafblad voor krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet geheel. Een aantekening op het document krijgt men als men een misdrijf pleegt, hiervoor hoeft niet altijd een rechter worden ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wikipedia:
Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U wordt geregistreerd als u als verdachte van een misdrijf of overtreding bent aangemerkt. Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad, mits u ouder bent dan 12 jaar. Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.
Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet meteen voor de rechter te komen en deze worden dus niet geregistreerd in de justitiële documentatie. http://www.cjib.nl/Onderwerpen/heb-ik-nu-een-strafblad.aspx Wikipedia is slechts een samenraapsel van meningen van personen, op vele gebieden ontoereikend. Ook wanneer een OVJ een straf oplegt en die wordt door de dader geaccepteerd verkrijgt men een aantekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is pas sprake van een misdrijf als dat door een rechter (of geaccepteerde straf van een OVJ?) is vastgesteld. Dat lijkt mij de basis van ons rechtsstelsel. Politie bepaald NIET of iemand schuldig is. Van verdacht zijn krijg je geen "strafblad". In jouw citaat staat: hoeft u niet meteen voor de rechter te komen en deze worden dus niet geregistreerd in de justitiële documentatie.
Dat lees ik als: Justitiële documentatie (lees "strafblad") wordt geregistreerd als je voor de rechter komt. Daar was in dit geval geen sprake van, dus was mijn antwoord, naar mijn mening, toereikend. En dat wikipedia ontoereikend is, tuurlijk. Maar is wel de mening van heeeel veel mensen samen, en klopt meestal wel heel aardig. Ook de tekst van het CJIB is vereenvoudigd en dus kun je dat nooit als exacte wettekst gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lees je toch verkeerd. Je vergeet namelijk het stukje daarvoor: Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf. Een overtreding hoeft geen misdrijf te zijn, bijvoorbeeld parkeren waar het niet mag is een overtreding maar geen misdrijf. Zeker is dit stuk ook van belang: Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. En dan komt een iets nauwkeurigere omschrijving waar de meeste mensen mee in aanraking komen: Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Deze worden rechtstreeks afgedaan door het CJIB, als men er bezwaar tegen aan tekent komt men wel voor de rechter maar volgt er nog geen aantekening, het is en blijft een overtreding. Kijken we daarin tegen naar een ander artikel in de wegenverkeerswet en wel het rijden onder invloed, dat is geen overtreding maar een misdrijf, bij een laag promillage legt de OVJ (CJIB) een boete op maar wordt het ook een aantekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ongetwijfeld gelijk .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk is de registratie niet ervan afhankelijk of je schuldig bent maar kun je ook als verdachte geregistreerd staan.
"Uitgangspunt daarbij is dat 'alle' beslissingen van het Openbaar Ministerie en 'alle' uitspraken van de Rechterlijke Macht dienen te worden geregistreerd. Dat betekent dat ook de zgn. niet-onherroepelijke gegevens, waartegen nog verzet of beroep ingesteld kan worden, in de justitiële documentatie worden geregistreerd.": http://www.justid.nl/index/faq/ Dat is anders dan het vroegere gebruik van het woord strafblad dat alleen gold voor schuldig veroordeelde.
"Ook het zogenaamde strafregister is vervallen en daarmee eigenlijk ook het 'strafblad'. In dit strafregister waren alleen gegevens met betrekking tot onherroepelijke rechterlijke veroordelingen geregistreerd." Ik acht het dan ook niet uitgesloten dat het afgeven van een waarschuwing valt onder 'alle beslissingen' en zodoende geregistreerd staat. Of hij een strafblad heeft is een vraag die niet meer relevant is. Wel of hij geregistreerd staat. Ps; een rechter oordeelt niet zozeer over misdrijven maar over personen die een misdrijf al dan niet hebben gepleegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen een waarschuwing valt er niet onder, je schrijft het namelijk zelf: "Uitgangspunt daarbij is dat ‘alle’ beslissingen van het Openbaar Ministerie " Er is in deze door het openbaar ministerie geen beslissing genomen maar door een opsporingsdienst. Met openbaar ministerie worden de OVJs bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Niettemin kan ook het OM een waarschuwing geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan is het afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp of de waarschuwing een aantekening waard is of niet.
Als eerste bestaat het strafblad niet meer maar is het een uittreksel justitiële documentatie.

Het verkrijgen van een waarschuwing wil niet zeggen dat je direct een misdrijf hebt gepleegd, dat is namelijk het criterium waarop men een aantekening op het justitieel document krijgt.

De volgende keer krijg je dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lijkt te insinueren dat hij geen registratie krijgt?? Hoe zeker ben je dat een waarschuwing niet onder een beslissing valt die geregistreerd wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft nog geen misdrijf gepleegd dus ook geen aantekening op het justitieel document.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet alleen misdrijven ook bepaalde overtredingen kunnen geregistreerd worden. Ik weet alleen niet zeker of het bestellen van een wapen een overtreding is. Want dat heeft vs dus wel gedaan.
Wat ik overigens niet duidelijk vind is wat onder "alle beslissingen" valt. De bron zegt: "ook de zgn. niet-onherroepelijke gegevens, waartegen nog verzet of beroep ingesteld kan worden". Valt hieruit op te maken dat waarschuwingen daar niet onder vallen? Als ze dus door het OM of politie zijn opgelegd worden deze mss inderdaad niet opgenomen...