ben je verplicht schoolgeld tebetalen zit op havo/vwo

dit is voor matriaal en uitstapjes en zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

De vrijwillige schoolbijdrage is niet echt vrijwillig. Maar het is wel vrijwillig of je ermee akkoord gaat of niet.

Wanneer je kind naar een middelbare school gaat dan vul je als ouders een inschrijfformulier in. De school meldt dan over het algemeen de (geschatte) hoogte van de vrijwillige bijdrage, en waaraan dit geld wordt besteed. Als je hiermee niet akkoord wenst te gaan, betekent dit meestal dat je je kind niet naar die school wilt laten gaan.

De vrijwillige bijdrages verschillen namelijk flink per middelbare school. Dit is volkomen afhankelijk van het aanbod dat ze buiten de reguliere lessen hebben. Als jij kiest voor een middelbare school met veel sport- of culturele activiteiten kun je ervan uitgaan dat die ergens van betaald moeten worden. Daar betaal je als ouders aan mee.
Als je dit niet wenst te doen betekent het dat het kind een flink stuk van de activiteiten misloopt, of misschien gewoon niet op de school wordt aangenomen.

Wanneer het zo is dat je kunt aantonen dat je een dergelijke bijdrage niet kunt betalen vanwege bepaalde persoonlijke omstandigheden, kun je hiervoor een regeling treffen. De school weet daarvoor wel de juiste wegen te bewandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat ben je niet, maar dan kan de school je uitsluiten van die uitstapjes en dat materiaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dat wordt op veel scholen betaald door de school als leerlingen het niet goed zouden kunnen betalen. Dit is op alle scholen die ik ken zo, maar het kan natuurlijk ook dat sommige scholen dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige scholen doen dit wel maar hebben dan de opvallende (zwak uitgedrukt) regeling dat de namen van deze leerlingen openbaar gemaakt worden.
het korte antwoord is nee, het is een vrijwillige bijdrage.
sinds 2009/2010 zijn scholen verplicht voor lesmateriaal te zorgen zonder kosten in rekening te brengen. Dit geld niet voor alle materialen bijv een atlas moet zelf gekocht worden. Een school mag wel om een bijdrage vragen voor extra kosten zoals excursie, kerst etc.
Echter is een school verplicht een reductie of kwijtscheldings regeling te hebben (hanteren) die rekening houd met de hoogte van het inkomen van ouders.
Soms kunnen ouders een tegemoetkoming in de schoolkosten krijgen. Dat regelt de Wet tegemoetkoming onderwijskosten en schoolkosten (WTOS).

als er dan nog niets te regelen valt kan het inderdaad zo zijn dat men niet mee mag op excursies kerstviering etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang mijn kinderen leerplichtig zijn,betaal ik geen vrijwillige bijdrage,hoewel ik het goed kan missen.Ze zijn volgens de staat of regering verplicht om naar school te gaan,dan mogen hun daarvoor opkomen.Dat ze dan uitstapjes enzo missen...dat is dan jammer.