Zijn buren aansprakelijk voor stormschade aan mijn dak vanwege hun zonnepanelen?

Bij de laatste zware storm zijn van de opbouw vd buren de zonnepanelen, op onze nieuwe platte dak geklapt incl montage, gewichten.!
(Deel lag zelfs op de kruising)
De rest lag te bungelen over /op onze boeidelen
Enorme schade ../gaten ,isolatieplaten gebroken ......lekkage ...en u snapt het al (niemand thuis,en wordt niet bij de buren verhaald)

7 maanden geleden
in: Wetgeving
4.3K
ronron1212
7 maanden geleden
Ben je elf niet verzekerd dan?

Antwoorden (1)

Schade aan jouw woning als gevolg van de storm moet je claimen bij je eigen opstalverzekering. Zware storm is namelijk een vorm van overmacht, niet alleen voor jou maar ook voor jouw buren. Je buren zijn dus niet aansprakelijk te stellen voor jouw schade. Als het goed is ben je hier zelf voor verzekerd middels je eigen opstalverzekering. Er geldt waarschijnlijk wel een eigen risico en dat zul je helaas zelf moeten betalen.

Alleen als er aantoonbaar schuld of nalatigheid is bij de buren of het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst, kun je bij hen iets claimen. Als de panelen op een normale manier waren geplaatst / bevestigd en bij een normale storm netjes zouden zijn blijven staan, is hen niks te verwijten.

"Stormschade door buren
Ontstaat er stormschade door de buren, bijvoorbeeld door een omvallende boom of door tuinspullen die tegen de schutting zijn gewaaid? Dan moet je dit ook bij de eigen inboedelverzekering of opstalverzekering claimen. Die keert meestal uit op basis van nieuwwaarde. Stormschade is vaak overmacht. Dus vaak zijn dan de buren of jijzelf niet aansprakelijk voor schade aan anderen.

Voor schade zónder storm kun je de buren wel aansprakelijk stellen. Je ontvangt dan via de aansprakelijkheidsverzekering een bedrag, op basis van dagwaarde."

Volgens mij leven wij in een land waar heel veel zaken - en zeker verzekeringen - veel beter geregeld zijn dan in de meestel andere landen op aarde. Daarbij hebben we in ons land heel veel vrijheden. Je mag zelf kiezen wat je waar en hoe verzekert. De verzekering met de laagste premie is over het algemeen niet de verzekering met de beste service.

Daarnaast bestaat er altijd in het leven zoiets als een eigen risico. Dat heeft niets te maken met eigen schuld of andermans schuld of verantwoordelijkheid. Ook in ons goed geregelde land in 2023 bestaat nog zoiets als gewoon domme pech. En hoe vervelend het ook is dat je woning is beschadigd door de storm, wees blij dat er niemand gewond is geraakt.
Inekez1
7 maanden geleden
katan
7 maanden geleden
Thanks voor deze fijne uitleg (helaas een minderen fijne uitkomst / antwoord in mijn geval)
Hopelijk word alles goed opgelost vanuit onze verzekering, en kunnen ze gauw weer aan de slag ,om alles opnieuw te repareren, zodat alles er weer als nieuw uit ziet !
Was net 3 maanden klaar!
HannekeJanssen
7 maanden geleden
Het kan zijn dat jouw verzekering de kosten vervolgens verhaalt / probeert te verhalen op de vetrzekering van je buren, maar dat is iets tussen beide vezekeringsmaatschappijen