Is gevonden materiaal gelijk aan stelen ?

Mijn ma heeft paar weken geleden een sjaal gevonden op de grond in de supermarkt en heeft die meegenomen .Uiteindelijk heeft ze die sjaal weggegooid en nu na zoveel weken heeft de baas van de supermarkt haar aangesproken en gezegd dat hij heeft gezien op camera dat zij die sjaal heeft meegedaan en dat het van iemand van zijn personeel was .Mijn ma heeft aangeboden te betalen maar die zegt dat de baas een heel hoog bedrag wilt .Wat kan ze doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wat heeft die manager een vreemd soort van klantenbinding !
Wanneer je de waarde van een gedragen sjaal afzet tegen het verlies van een klant lijkt me dit geen goede zet van de manager !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar kan men lang en kort over praten maar feit blijft: men raapt iets op van de grond dat niet van hem/haar is. Neemt het mee (ten onrechte) en dan blijkt het gevondenen tegen te vallen en wordt weggegooid. Het is maar een sjaal die op grond heeft gelegen?" Meestal liggen verloren zaken trouwens op de grond.
Wie bepaalt of deze sjaal "maar een sjaal" is.
Hoe komt het toch dat zoveel mensen na hun eigen fout via allerlei drogredenen proberen de ander de zwarte piet toe te spelen.
Misschien is de manager een klant die het verschil tussen het mijn en dijn niet schijnt te kennen liever kwijt dan rijk. Zou ook zo maar kunnen.

Antwoorden (2)

Nee gevonden is niet helemaal hetzelfde als stelen. Het was uiteraard wel het juiste geweest als ze gevraagd had aan de medewerkers van de supermarkt of iemand deze sjaal kwijt was.

De reactie van de manager vind ik ook nogal vreemd. Je moeder biedt een oplossing maar blijkbaar vindt hij het bedrag niet hoog genoeg. Ik denk dat dit niet aan hem is, maar aan het personeelslid waar de sjaal oorspronkelijk van was. Ze kan zeggen dat ze graag direct contact wil met deze persoon om het af te handelen. Hij hoeft hier niet tussen te zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De klant heeft iets gevonden en "meegenomen". Het woord zegt het al.
Als u geen aangifte doet maakt u zich vreemd genoeg niet schuldig aan diefstal, maar wel aan heling als u het voorwerp op een gegeven moment doorverkoopt.

Aangifte verplicht:
Aangifte bij de gemeente of politie is in principe altijd verplicht indien u een voorwerp aantreft dat onbeheerd is achtergelaten. Aangifte is echter niet verplicht indien u de vondst doet in een woning, gebouw, vervoermiddel (trein, bus). U dient dan wel de vondst te melden bij de bewoner, of exploitant van het openbare vervoer.

Na één jaar eigenaar:
Als een voorwerp niet binnen een jaar wordt opgehaald wordt het eigendom van de vinder. U dient dan wel een jaar geleden aangifte te hebben gedaan bij de politie. Is er geen aangifte gedaan, (wat eigenlijk niet mag), dan wordt de vinder pas na 20 jaar eigenaar. De eigenaar heeft dan dus 20 jaar de tijd om z’n eigendom op te eisen.

V.w.b. de kosten, de manager heeft dus gelijk dat hij een vergoeding mag vragen omdat je moeder de sjaal niet meer terug kan geven. Maar de gevraagde vergoeding van de sjaal mag ten hoogste de dagwaarde zijn. Voor een smoezelige sjaal (want op de grond gelegen) die reeds is gedragen en wellicht al enige tijd oud is kan dat nooit erg veel zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat ze het beste kan doen is een redelijk bedrag ter vergoeding aanbieden. Het is aan de manager daar dan wel of geen genoegen mee te nemen.

In het laatste geval kan hij "er werk" van maken via een deurwaarder of een rechter. Maar de kosten daarvan zijn zo hoog en, wanneer je moeder in alle redelijkheid heeft gehandeld, de kans dat de manager de winst binnen haalt is zo klein dat 'ie dat waarschijnlijk niet zal doen.

En doet 'ie dat in het uiterste geval wél, dan heeft 'ie zeker geen sterke zaak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er werk van maken via een deurwaarder of een rechter is wel een beetje erg overtrokken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat is ook precies wat ik zeg :)