Kan je ook in je paspoort worden vermeld als wereldburger?

Is het mogelijk dat je laat uitschrijven als Nederlander zijnde en dat je wereldburger wordt? Dus dat je je niet koppelt aan een land? Of moet je per sé ingeschreven staan in een land?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K

Het beste antwoord

Via de Amerikaanse World Government Organization kun je een "Wereldburger Paspoort" aanvragen.
Een reisdocument voor 'statenlozen' dat, hoewel ondersteunt door de Universele Verklaring van de Mensenrechten, na veertig jaar nog altijd geen volwaardige status geniet.

In de ongeveer 150 landen die het paspoort erkennen, wordt het document nog steeds 'per geval' bekeken.

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet ingeschreven staan in een land, wereldburgerschap bestaat niet.

Je kunt je ook niet zomaar uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is al een hele vooruitgang dat we een Europees paspoort hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou hoezé ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hjebben we niet.
In welk paspoort wil je dat vermelden dan?
Als je geen Nederlander meer bent, heb je ook geen Nederlands paspoort meer.
En als je geboren bent dan ben je wereldburger. Iedereen is geboren dus kleur de plaatjes en maak het verhaaltje zelf verder af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet mogelijk.
jawel, je staat ingeschreven in een land, als het goed is.

voor je gevoel
kun je je uiteraard wel wereldburger voelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die statenloos zijn. En da's geen pretje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien heb je de film "The Terminal" gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er geen bevoegd wereldorgaan is dat paspoorten mag uitschrijven ben je niet in staat een wereldburgerpaspoort aan te vragen en is je wens vooralsnog onmogelijk. daarbij zijn er gevallen waarbij de nationaliteit toch nog wel van belang is (uitlevering,sociale rechten en plichten,eventuele dienstplicht)zodat een stateloosheid ook geen goede optie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan, als je een gemeentehuis weet je liggen in Wereldland en je uiteraard de nationaliteit wereldburger hebt..