Mogen mijn ouders woonkosten van mij "eisen"?

Ik ben zeventien jaar, en ze willen ong 100 euro per maand van mij als ik thuis blijf wonen. Ik vraag mij af of dit mag. Bij meerderjarige mag het wel, maar ik ben minderjarig. Hoe zit dat precies?

Ik rond als het goed gaat over paar weken mijn havo af.

PS ik hoef geen persoonlijke opmerkingen, over dat ik lui ben of gierig. Ik heb gewoon nog geen geschikte opleiding kunnen vinden ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb geen werk, geen "vast werk", het is seizoenswerk. 4 euro per uur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je skeer fzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
----> PS?
Kristal
12 jaar geleden
wat betekent skeer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kristal: skeer = blut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha skeer = niet blut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben altijd al kinderbijslag gehouden:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sjerrieee: hahaha, ik zocht het op op straattaal en daar stond blut, een foutje dus :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderbijslag is ook voor ouders en niet voor kinderen, al doet de naam anders vermoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies nelly 3, volgens mij stamt het uit de tijd dat de moeders thuis bleven bij de kinderen en het gezin van 1 inkomen moest zien rond te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Skeer is "niet royaal" of "gierig"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit niet gewoon een stok achter de deur van je ouders om als een speer een vervolgopleiding te zoeken? Dit zou ik bij mijn (aartsluie) zoon wel uithalen: Als hij na zijn eindexamen geen nieuwe school gaat doen, zal hij dus geld moeten gaan verdienen en aan mij moeten betalen voor kost en inwoning. Ik ga niet werken voor bankhangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou al vanaf het begin van HAVO 4 (soms zelf nog eerder) bezig moeten zijn met een vervolg opleiding zoeken. Als je die keuze afgelopen januari niet gemaakt had dan is aankomende januari doorgaans je eerst volgende optie om dan pas over een jaar te kunnen beginnen. Ik kan me voorstellen dat je ouders je achter de vodden zitten.
Je had je al maanden geleden met de aanmeldingen moeten beginnen (let op dat aanmelden niet het zelfde is als inschrijven; dat doe je idd pas na het halen van je diploma maar je DUO inschrijving en aanmeldingen moeten ruim daar voor al rond zijn om je te kunnen inschrijven voor het eerste jaar). En ja: ik duf te zeggen dat je wel lui bent. Er zijn geen honderden HBO's in Nederland (en als je MBO wil doen dan zou je niet ver hebben hoeven fietsen voor een open dag). Je hebt als het goed is ruim een jaar gehad om je te orienteren en je aan te melden. Dat je dit niet gedaan heft heeft niks te maken met geen keuze vinden. Je bent geen kind meer dus tijd om je verantwoordelijkheid te nemen. De regels voor studeren worden met het jaar strengen dus je hebt alleen jezelf er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast, ik wil gaan studeren in het buitenland, waarom begin je dat ik lui ben etc? Ik heb twee jaar geleden al besloten eerst een tussenjaar te doen en dan naar het buitenland te gaan. Dus waar bemoei je je mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sjerrie. Sorry maar tenzij je ouders nauwelijks rond kunnen komen vind ik ze erg gierig. Als zoon van 17 moet je wel af en toe eens de auto wassen op andere klusjes doen maar je kost en inwoning betalen dat doe je in een pension. Niet in je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Stippel. Niet zo over je zoon roddelen hea. Zo Vader zo zoon, en de appel valt ook niet ver van de boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CuriousOne: volgens mij heeft hij dat van mij, en ik heb het met enkele flinke schoppen onder m'n reet ook aardig gered ;-) Sjerriejee: dus een tussenjaar plus een jaar naar het buitenland, ga je in dat tussenjaar geld verdienen voor je jaar buitenland? Dan is het niet meer dan logisch dat je ook kostgeld afdraagt. Niks gaan doen lijkt me geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Curiousone: kost en inwoning betalen? Van 100 euro per maand? Doe mij zo'n pension, daar teken ik direct voor. Dat is namelijk bijdragen in niet meer dan een fractie van de kosten.
Kristal
12 jaar geleden
Geef mij dan ook ff het adres door aub...

Het beste antwoord

Je ouders mogen dit niet 'eisen', in de zin van juridisch eisen. Je ouders hebben immers t/m je 21e een economische zorgplicht.
Ze kunnen je wel verzoeken om bij te dragen aan het gezin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is 17 jaar niet te jong? Je ouders zijn verplicht je te verzorgen en onderhouden tot je 18de. Vanaf die leeftijd zal ik het wel kunnen begrijpen. Echter kan ik niet oordelen over de financiële situatie van je ouders. Als zij niet rond kunnen komen, vind ik het meer dan normaal dat jij ook een steentje bijdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook tot aan 18. Dan ga ik er ook geen problemen van maken. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor je leven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het tot 21 jaar. En mogelijk gaat die grens naar de 27. Bezuiniging: tot dan krijgen ze geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderhoudsplicht is inderdaad tot je 21ste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel de ouders werken hard en kunnen nog amper rondkomen. En er zit een 17-jarige te niksen thuis omdat de school zo'n beetje is afgelopen nu. Voor iemand van 17 is er ook wel beter betaald werk te vinden dan seizoenswerk voor 4 euro/uur... ga es bij wat uitzendbureau's langs, of solliciteer in een winkel waar je zelf graag komt. Waarom wachten tot 18? Denk je dat je dan ineens heel veel groter en sterker bent dan nu op je 17e en de werkgevers in een rij voor je aan de deur staan? Werken leer je van, van thuis zitten niks doen wor je dom :-P Wat ik lees is: nog geen geschikte opleiding kunnen vinden: dus de school is klaar, en nu lekker thuis rondhangen op kosten van de ouders die wel werken voor hun geld. Dus nu ff luilekkerland tot je 18e verjaardag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is jong
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het maakt me eigenlijk niet zoveel uit wat jij leest. Mijn ouders kunnen hartstikke goed rondkomen, en ik verdien zat om voor mezelf rond te komen, uitgaan etc. En als ik een paar maanden in het buitenland wil gaan leren, is dat toch wat anders dan "een jaartje zitten niksen thuis"? Ik werk hartstikke hard om die studie in het buitenland ZELF te kunnen betalen?
Het mag wel, maar ja of het fair is? Denk dat ze bedoelen vanaf 18 jaar of niet? Je krijgt dan nl studiefinanciering.
Je kunt op de site van nibud kijken wat normale bedragen zijn voor zakgeld en kostgeld.
Je zou ook voor kunnen stellen om bijv andere kosten zelf te betalen.
Moet je alles straks zelf betalen bijv ziektekosten ed?
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je bent minderjarig en zij zijn volledig voor jou verantwoordelijk. Sterker nog, je ouders zijn tot na je 21ste financieel verantwoordelijk voor bv schulden die jij hebt gemaakt. Of het een onredelijke vraag van je ouders is, laat ik in het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezien van je, maar heb je een bron ervan? Dat zou goed helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.jipvenlo.nl/downloads/onderhoudsplicht.pdf
http://www.scheidendoejezo.nl/echtscheiding-en-alimentatie/kinderalimentatie/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ouders zijn *niet* tot je 21ste (laat staan tot ná je 21ste) verantwoordelijk voor jouw schulden. Ze hebben een zorgplicht, wat wil zeggen dat ze je niet mogen laten verhongeren, indien nodig bijdragen aan je studie, en je onderdak moeten bieden als dat nodig is. Maar als je iets koopt nadat je 18 bent, zijn je ouders op geen enkele manier verplicht je schuld te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Suzy, thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SuzyQ, tot en met je 20e hebben je ouders wel degelijk een onderhoudsplicht. Als ouder moet je je kind dan financieel steunen waar nodig.
check ook deze bron: http://financieel.infonu.nl/diversen/22765-tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt twee dingen door elkaar: de zorgplicht en financiële aansprakelijkheid. Om te illustreren met een voorbeeld: als je twintig bent en zoveel schulden maakt dat je je huis uit wordt gezet, dan zijn je ouders verplicht voor voedsel en onderdak te zorgen, ze mogen je niet op straat laten staan. Maar de schuldeiser kan *niet* bij de ouders aankloppen om te eisen dat ze de schuld te betalen, en de ouders hoeven ook het kind geen cent te geven voor het afbetalen van de schuld. Overigens in infonu.nl natuurlijk een bron van niets, dat is een contentmachine waar mensen totaal ongecontroleerd zoveel mogelijk artikelen mogen plempen om google adds op te zetten waarvan auteur en eigenaar van de site de winst delen. Ik kan morgen een artikel op infonu.nl zetten over hoe de wereld wordt bestuurd door paarse aliens en dat ik dat weet omdat een onzichtbare draak me dat heeft ingefluisterd.
In verschillende antwoorden lees ik dat jij je ouders veel kost, zoals eten, drinken, de was, uitgaan, school, enz en dat je daarom best je steentje financieel mag bijdragen.
Daar ben ik het dus niet mee eens!
Ouders hebben namelijk onderhoudsplicht van hun kinderen totdat ze 21 jaar zijn. Zij hebben een kind "genomen" en zijn verplicht hiervoor te zorgen. Ze weten immer dat een kind geld kost? Daar horen OOK alle bovenvermelde zaken bij!
De kinderbijslag krijgen je ouders totdat je 18 bent. Daar kunnen ze een deel van jouw kosten van bekostigen.
Zie link over onderhoudsplicht.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=58142

Je hebt een seizoenbaantje, maar dat levert niet zo heel veel op.
Ik ken de financiële situatie van jouw ouders niet, maar ik vind niet dat ze deze bijdrage van je mogen eisen. Als zij het niet breed hebben dan kunnen ze wellicht jou geen zakgeld meer geven. Dan "verdien" jij je eigen zakgeld.

De situatie wordt anders als jij op je 18e gaat werken. Dan is het normaal dat jij een deel van je salaris aan je ouders als kostgeld geeft.

Na mijn scheiding had ik het krap, had een baan van 20 uur + kinderalimentatie. Mijn 2 kinderen (destijds 15 en 17) hadden allebei een krantenwijk. Hun inkomsten was een extraatje voor henzelf. Hun zakgeld ging wel naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorgen voor een kind houdt ook in dat je het voorbereidt op het leven als volwassene, en dus leert dat het normaal is dat ieder die dat kan zijn steentje bijdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat suzy zegt :) Als goede ouder bereid je je kinderen voor op het leven, inzicht in financien en dus ook kostgeld hoort daar ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, dat zal ik zeker niet bestrijden, maar het kind moet er ook financieel toe in staat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoezo zou financieel in staat zijn een issue zijn? Een 17-jarige die *niet* studeert (en dat is de situatie, sjerrieee doet nu examen en heeft zich niet aangemeld voor een opleiding) kan toch gewoon werken?
Volgens mij mogen ze dat niet eens van je eisen omdat je nog minderjarig bent en volgens de wet je ouders verantwoordelijk voor je zijn tot je 21e. Daarbij krijgen jouw ouders tot je 18e nog kinderbijslag zodat ze je kunnen onderhouden. Die kinderbijslag is niet voor niets ingesteld. Daarbij zal je het financieel niet eens redden om 100.- per maand te betalen omdat je een seizoenbaantje hebt en geen studenten tegemoetkoming krijgt. Het is dus onredelijk van je ouders om zo'n hoog bedrag van je te eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, juridisch gezien mogen je ouders zolang je niet meerderjarig bent over ál jouw geld beschikken. Ze zouden in theorie zelfs mogen eisen dat je al je verdiende geld linea recta inlevert.

Natuurlijk is dat nou ook weer niet redelijk, en er zullen amper ouders zijn die dit zo aan zouden pakken. Maar als 17-jarige ben je inmiddels een jong-volwassene en is het alleszins redelijk dat je - indien en voor zover mogelijk - zelf ook eens een fractie bijdraagt in de kosten die voor jou gemaakt worden. En zeker als jij 'nog geen geschikte opleiding hebt gevonden' en dus niet direct zal doorstuderen, is dat ook prima mogelijk.

Dat je nu seizoenswerk doet heeft daar weinig mee te maken. Het is niet alsof jij het gezin ineens geen geld kost zodra jouw seizoenswerk voorbij is. Volwassenen moeten in zo'n situatie ook alvast rondkijken en solliciteren voor een volgende baan. Welkom bij de grote mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha bedankt voor je antwoord!