Ik heb een versleten knie mag ik hiermee auto rijden?

Mijn knie (links) is dusdanig versleten dat ik al 5 jaar niet meer kan fietsen. (op de hoek van de straat kan ik niet verder want dan doet het teveel pijn) De dokter weet hiervan en ik heb er nooit wat aan laten doen (dokter wilde zo`n 4 jaar terug al opereren)
Nu heb ik wel mijn rijbewijs, en auto rijden gaat prima maar nu vraag ik mij af, mag ik eigenlijk wel auto rijden in een auto met koppeling? Wanneer ik te lang voor een stoplicht sta met de koppeling in begint de knie te zeuren. Om dit te voorkomen zet ik m dus altijd in z`n vrij.

Toegevoegd na 5 minuten:
De reden dat ik dit vraag is omdat lopen steeds moeilijker gaat en ik wil proberen een invalide parkeerkaart aan te vragen zodat ik dichterbij kan parkeren.
Ik wil natuurlijk niet dat ze bij het aanvragen hiervan mijn rijbewijs in beslag nemen omdat dan misschien blijkt dat ik niet eens mag rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Het beste antwoord

Zolang je jouw voertuig voldoende onder controle hebt is er geen enkel probleem.
Met een slecht functionerend linker been kan je nog steeds jouw voertuig met je rechter voet normaal tot stilstand brengen, de koppeling is daar niet voor nodig.
Bij mijn rijlessen heb ik sowieso geleerd om de auto in z'n vrij te zetten en pas in te schakelen als het licht op groen springt.
In jouw geval kan je rijbewijs eventueel bij verlenging voorzien worden van een aantekening dat het rijbewijs alleen geldig is met jouw beperking.
Zo heb ik op mijn rijbewijs de aantekening staan dat ik alleen met een bril op aan het verkeer mag deelnemen, maar daarmee mag ik nog steeds alle voertuigen van een BCDE rijbewijs besturen, ik rijd nog steeds volkomen legaal met een trekker met oplegger, ook in het buitenland.
Je zou kunnen overwegen om eens over te stappen op een automaat, maar zolang dat niet expliciet op jouw rijbewijs vermeld wordt dan mag je nog steeds met een geschakelde auto rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit m ook niet in het rijden, heb de auto volledig onder controle, en de last die ik van mijn knie heb is niet noemenswaardig. (zoals ik al zei alleen als ik bijv. lang voor t stoplicht sta en de koppeling ingetrapt houd)
Ik vroeg me gewoon af of het eigenlijk wel mag.....

Andere antwoorden (3)

Nee, zo mag je niet rijden, heb je ook geleerd in je theorie examen, als het goed is. Je hebt nu namelijk niet ten alle tijden je voertuig onder controle, wat doe je bijvoorbeeld als je nog een half uur moet rijden en je krijgt last van je knie? Of wat te denken als je in de file staat en je krijgt er dan last van?

Of je moet permanent iemand bij je in de auto hebben die desnoods het stuur kan overnemen.

Het lijkt mij vrij sterk dat je in deze toestand auto rijden mag. Erg verantwoord is het ook niet, immers, lijkt me dat je geen controle hierover hebt
Zal kijken of ik nog een link of iets dergelijks kan vinden maar gevoelsmatig zal ik zeggen, laat die auto maar staan,

Erg vervelend, maar misschien moet je toch eens een operatie overwegen, succes ermee, met deze vervelende situatie

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien heb je wat aan deze link?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens even gekeken op je link, hierop is ook te vinden dat ik geen recht heb op een gehandicaptenparkeerkaart.........je moet dan namelijk zelf maximaal 100 m of minder zelfstandig af kunnen leggen zonder hulpmiddelen of ondersteunende personen. Dan mag je een kaart............ik loop nog makkelijk (zij het wat minder snel en wat schever als een ander) 2 km.....dus moet het er maar mee doen.
In jouw geval lijkt het aanschaffen van een auto met een automaat het beste voor zowel jouw gezondheid als de gezondheid van andere weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoelang heb je je rijbewijs al?
Als het goed is heb je voor je je examen deed een vragen lijst in moeten vullen over je medische achtergrond.
Als je je rijbewijs al lang hebt kan het natuurlijk zijn dat dit toen niet zo was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn rijbewijs 3 jaar nu, ik heb mijn rijbewijs toen gehaald, omdat fietsen niet meer ging. Brommer rijden kon ik wel, maar dat was ik zat.
Het auto rijden gaat verder prima, ik heb mijn stoel dichter op het stuur dan de "gemiddelde" chauffeur. Dit is omdat ik dan mijn knie gebogen kan houden bij het koppelen. Helemaal recht uit strekken kan ik niet (en is zowiezo niet goed voor je knie, ook als ie niet versleten is...)