Hoeveel mensen mogen maximaal op een sociale huurwoning staan ingeschreven?

Het gaat op een sociale huurwoning met een kale huur van € 700,00 per maand. In de huurovereenkomst staat dat maximaal twee personen de woning als woonruimte mogen gebruiken. De verhuurder heeft als goedgekeurd dat er een derde persoon de woning als woonruimte mag gebruiken. Dat is dus geen probleem. Echter, heeft dit ook gevolgen voor het inschrijven bij de gemeente? Mogen er wel drie personen inschreven staan? De verhuurder zij namelijk dat dit namelijk als fraude gezien kan worden. Wij zijn alle drie student (wij willen dus alle drie ingeschreven staan bij de gemeente i.v.m. de uitwonende studiefinanciering.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ben vergeten te vermelden dat er drie slaapkamers in de huurwoning aanwezig zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
22.4K
Ivana
7 jaar geleden
Als de verhuurder ermee akkoord gaat, is dat voor de gemeente geen bezwaar. Het huis is geêigend voor een gezin van 4 personen, dus wat houdt je tegen.

Het beste antwoord

Wat er in het contract staat, is een afspraak tussen huurder en verhuurder. De gemeente heeft daar verder niets mee te maken en stelt geen eisen aan de hoeveelheid personen die op een bepaald adres ingeschreven mogen staan. Daar is ook geen maximum aan verbonden. Het kan alleen natuurlijk wel vragen oproepen als er bijvoorbeeld tien mensen staan ingeschreven op één en hetzelfde adres van een klein appartement. Bij situaties die verdacht zijn, kan er (adres)onderzoek gedaan worden. Maar met drie studenten een huurwoning delen is allesbehalve verdacht; het is eerder vrij gangbaar.

Van fraude is sprake wanneer iemand op een adres staat ingeschreven waar hij of zij niet daadwerkelijk woont, of als iemand feitelijk op een adres woont, maar daar niet staat ingeschreven. De norm daarvoor is dat je verplicht bent je in te schrijven op het adres waar je de meeste nachten van de week slaapt. Voldoe je daaraan, dan is er geen sprake van (woon)fraude.

Voor DUO geldt uiteraard hetzelfde: zolang jullie er alle drie daadwerkelijk wonen, hebben jullie recht op een beurs voor uitwonende en is er geen sprake van fraude.

Staan er mensen ingeschreven die er níét daadwerkelijk wonen (dus: de meeste nachten van de week er slapen) dan is er sprake van fraude en zal zowel de gemeente als DUO een boete opleggen als het aan het licht komt.