Mijn alleenstaande dochter heeft haar rug gebroken ze woont niet meer thuis en heeft twee kinderen. Heb ik recht op kortdurend zorgverlof?

Omdat ze verzorgd moet worden woont ze tijdelijk bij ons in huis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat heeft u.
Kortdurend zorgverlof is bedoeld om enkele dagen noodzakelijke zorg aan (pleeg)kinderen, de partner of ouders te kunnen geven. De werkgever betaalt minstens 70% van het loon door.
Met kortdurend zorgverlof kunnen werknemers inspringen op situaties waarin (pleeg) kinderen, de partner of ouders tijdelijk zorg nodig hebben. Een ouder hoeft niet op het adres van de werknemer ingeschreven te staan. Dat geldt wel voor partner en kinderen. Voor pleegkinderen moet er een pleegcontract zijn.
Werknemers kunnen meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen. Er geldt wel een maximum van 2 maal het aantal uren dat iemand in een week werkt. Voor werknemers met een 36-urige werkweek is dit maximaal 72 uur per jaar.
Kortdurend zorgverlof kan worden aangevraagd bij de werkgever. De werkgever kan het kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door het verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen komt.
Als het zorgverlof eenmaal is begonnen, mag de werkgever dit niet meer stoppen.
De werkgever mag wel achteraf vragen naar bijvoorbeeld een doktersrekening of een afspraakbevestiging voor een medisch onderzoek.
De werkgever moet ten minste 70% van het loon doorbetalen. Als dat minder is dan het minimumloon, geldt het minimumloon. Tijdens het kortdurend zorgverlof bouwt de werknemer vakantiedagen op. De werkgever mag de dagen dat het zorgverlof wordt opgenomen, niet aftrekken van de vakantiedagen.
Werkgever en werknemers kunnen over het zorgverlof afwijkende afspraken hebben gemaakt in bijvoorbeeld de cao. Bijvoorbeeld dat de werknemer een deel van het kortdurend zorgverlof compenseert met bovenwettelijke vakantiedagen. Dit zijn de vakantiedagen die een werknemer heeft boven op het minimum aantal vakantiedagen.
Als u ziek wordt, kunt u, in overleg met uw werkgever, het kortdurend zorgverlof stoppen. Kortdurend zorgverlof heeft geen gevolgen voor uw eventuele uitkering op grond van de Ziektewet en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
Als u tijdens uw kortdurend zorgverlof werkloos wordt, stopt uw zorgverlof direct. Het opnemen van kortdurend zorgverlof heeft geen gevolgen voor uw eventuele WW-uitkering. Uw zorgverlof wordt beschouwd als werktijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil u en uw dochter veel sterkte toewensen, voor de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om een dochter die al uit huis is en dus niet bij die persoon in huis woont. Dat ze daar nu gaat wonen heeft daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, er staat dat het wel kan als het jouw ouder is die verzorgd moet worden, en niet in huis woont, maar niet als het een kind (dochter/zoon) betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt inderdaad, maar ook in dit geval, de dochter kan bij niemand anders terecht, heeft reftimmer hier recht op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar jouw link zegt dat niet en de werkgever leest die link ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder heeft de werkgever er geen boodschap aan dat ze 'bij niemand anders' terecht kan, tenminste niet in zoverre dat hij dat hoeft te bekostigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toen ik net blind was, kreeg mijn vader ook zorgverlof, om de reden, dat ik 3 minderjarige kinderen had, wel totdat er andere zorg geregeld was, wat al in gang was gezet. Via de gemeente en zorgverzekering kun je daar informatie over krijgen. Over de hulp die ingeschakeld kan worden, moet je bij het WMO loket zijn, in spoedgevallen wordt er snel aktie ondernomen. Het is ook in het belang van de werkgever dat de werknemer uitgerust en met zo min mogelijk zorgen aan het werk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is of hij er recht op heeft, niet of de werkgever er belang bij heeft dat de werknemer uitgerust op het werk verschijnt. De werknemer kan namelijk gewoon vrij nemen of onbetaald verlof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reakties, alleen gek als ik lees dat je wel je ouders mag verzorgen maar niet je alleenstaande dochter met twee kleine kinderen. Die niet meer thuis woont. Als we haar niet in huis hadden genomen had ze naar een verpleeghuis gemoeten. Vraag maar niet wat daar dan de kosten van waren en wie zorgt er dan voor de kleinkinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die kosten hoeft jouw werkgever niet te betalen Reftimmer, dus daar heeft die niets mee te maken.