Als een bedrijf waterschade heeft door je buurman wat kun je dan halen bij de verzekering?

Als jouw buurman waterschade heeft veroorzaakt bij jou en je goederen kun je niet meer gebruiken moet je dan de verkoopprijs noteren of de inkoopprijs die je wilt vorderen van de verzekering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet eens een eigen bedrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je niks beter hebt te vertellen, reageer dan niet.

Het beste antwoord

Inkoopprijs van de goederen natuurlijk!

Je krijgt (als je bent verzekerd voor datgene wat onbruikbaar is) de waarde van de goederen terug. De waarde van de goederen is de inkoopprijs, want door de water kun jij die goederen (die je hebt ingekocht voor inkoopprijs) niet meer gebruiken. Stuur de verzekering dus een verslag met alle schade dat aangericht is en alle facturen/bonnen van de goederen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering kan stellen dat je rekening moet houden met de restwaarde van de beschadigde goederen.
Lijkt me dan aan te bevelen dat de verzekering de goederen overneemt voor de volle inkoopprijs + de daarnaast gemaakte kosten .

Andere antwoorden (4)

Meld wel de schade bij je eigen verzekering. Dat geeft een beter resultaat dan wanneer het uitsluitend doet bij zijn verzekeringmaatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deze situatie begin je ermee om de buurman aansprakelijk te stellen voor de veroorzaakte schade. de maatschappij zal inzicht in je schade willen hebben en verlangt dus de inkoopfacturen van de goederen.
als er alleen schade aan de goederen is zal dit ook je schade zijn.

alleen in zeer bijzondere gevallen kan je een andere bedrag als schade claimen. dit zou kunnen als er bijvoorbeeld een extreem lange levertijd van de goederen is waardoor je voor een langere periode geen of minder omzet kan maken.
of als het goederen betreft met bijvoorbeeld verzamelaars waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dient de handelswaarde (verkoopwaarde) te berekenen, verkoopwaarde is namelijk gebaseerd op onder meer opslag, transport etc. etc., ook de BTW dient er bij geteld te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je de dagwaarde (de waarde wat het nu waard is) rekenen van de inkoopprijs excl.btw mits deze niet verrekenbaar is.
Daarnaast omzetschade omdat je inkomstenderving hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de opruimingskosten natuurlijk.