Kan ik als Nederlands burger mijn, door de reclassering toegewezen islamitische toezichthouder weigeren i.v.m. religie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagje: wat heeft jouw Nederlands burger zijn hier mee te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En gaat die persoon jou begeleiden in geloofszaken?

Het beste antwoord

Nee, helaas voor jou kan dat niet (weet dit uit ervaring, ik werk bij R.N.)
maar je zou het je begeleider natuurlijk wel kunnen vragen, niet geschoten is altijd mis.

Toegevoegd na 21 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reclassering_in_Nederland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ kort en duidelijk

Andere antwoorden (3)

In de folder "afspraak is afspraak" over toezicht door de reclassering staat daar niets wel. Wél dat je je moet houden aan alle regels en voorwaarden door justitie opgelegd. Men kan onaangekondigd op huisbezoek komen. Dus om eerlijk te zijn: nee, ik denk het niet, het einde zou dan zoek zijn, naar mijn idee. Onder toezicht staan is een straf, toch?

Toegevoegd na 2 minuten:
Typefout in de eerste zin: "... staat daar niets over."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad; het einde zou dan zoek zijn.
Dan staat de weg open om iemand te weigeren omdat 'ie homo is of omdat het een vrouw is, bijvoorbeeld. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder toezicht staan is geen straf, maar een controle of de ondertoezichtgestelde zich houdt aan de opgelegde voorwaarden die de rechter (of de OvJ) heeft opgelegd. De reclasseringswerker heeft ook een begeleidende functie.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik denk niet dat het einde dan zoek zou zijn
ik zou het aankaarten en je bezwaren kenbaar maken
Computoon
9 jaar geleden
Ik denk wel dat het einde dan zoek zou zijn. De een wil dan geen vrouw, al dan niet met hoofddoek. De andere geen jood. Weer een ander niet iemand met een Limburgs accent danwel een Randstad-r. De een wil geen jongere, de andere wil geen oudere... nee, daar is geen beginnen aan en het einde zou inderdaad zoek zijn. Het gaat niet om de keuze van ee partner.
Nee. Mensen in dienst van de reclassering zijn ambtenaren en die worden geacht neutraal te zijn. We kiezen ook niet zelf de politieagenten uit op basis van geloof, laat staan onze rechters of de man of vrouw achter het loket die onze paspoortaanvraag in behandeling neemt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich een prima antwoord, aleen zijn medewerkers van R.N. geen ambtenaar in de letterlijke zin van het woord, ik begrijp je reactie, omdat er, tegenstrijdig, wel over reclasseringsambtenaren wordt gesproken. (ik werk zelf bij R.N.)
Dat kan niet, we hebben namelijk een wet die zegt dat iedereen vrij is om te zeggen wat hij/zij vindt, denkt, gelooft enz. enz. (vrijheid van meningsuiting) Daar mag en kan je iemand niet op weigeren. Maar, waarom zou je dat willen? zolang die man/vrouw zich professioneel gedraagt?