hechtenis en vervangende hechtenis, wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

bijv. ander gebouw? ander regime? meer/minder vrijheden?

Toegevoegd na 17 uur:
nav joan: in de praktijk maakt het dus niet uit of je 'gewone' hechtenis ondergaat of vervangende hechtenis?

Toegevoegd na 23 uur:
interessante info! deze leidt tot volgende vervolgvragen:
- kun je zelf kiezen voor vervangende hechtenis of is het uitgangspunt dat je geldstraf betaalt?
- hetzelfde regime: dus ook met twee man op een cel?
- er is nog de figuur van gijzeling (privaatrechtelijk toch?): ook in HvB en met eenzelfde regime?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Amadea
8 jaar geleden
Vervangend is toch een taakstraf? Die kan je buiten gevangenismuren uitvoeren.
Erna55
8 jaar geleden
@Amadea : nee. Vervangende hechtenis kun je krijgen wanneer je je taakstraf niet uitvoert of de boete niet betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je niet het verschil tussen hechtenis en voorlopige hechtenis? Daar zitten grotere verschillen tussen namelijk.
Zo zijn hechtenis en vervangende hechtenis straffen die door de rechter kunnen worden opgelegd; voorlopige hechtenis is geen (eind)straf, maar wordt ingesteld wanneer iemand verdacht wordt van een ernstig misdrijf waarbij er grote kans is op recidive e/o vluchtgevaar. De regimes zijn tussen de soorten hechtenis onderling vrij gelijk, maar verschillen weer van een gevangenisstraf: de eerste worden uitgezeten in een huis van bewaring of politiebureau, de gevangenisstraf - het woord zegt het al - vindt plaats in een gevangenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hechtenis is een primaire straf in de uitspraak.
Vervangende hechtenis is altijd een subsidiaire toevoeging.
In de praktijk maakt het echter geen fluit uit of je in het HvB zit voor uitzitten van een ‘gewone’ hechtenis of een vervangende hechtenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het helpt niet om tegen de rechter gelijk te zeggen: dan ga ik wel zitten. Daar gaat de rechter niet over, hij bepaalt alleen de uitspraak.
Men kan dus niet kiezen om te gaan zitten, men kiest ervoor om niet te betalen of om de taakstraf niet te verrichten.
Dan komt na een soms lange procedures en verhogingen van de straf het "zitten" vanzelf. Gijzeling is een Bestuurlijke maatregel(vrijheidsbeneming op bevel van de rechter via een verzoek van de Officier van Justitie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland)
als men een bestuurlijke boete niet betaalt - art 28 van de Mulderwet.
(er zijn nog veel meer reden voor de OvJ om een verzoek tot gijzeling in te dienen. Voorlopige hechtenis, vervangende hechtenis en gijzeling worden allemaal uitgezeten in een HvB.
De regimes van de Huizen van bewaring kunnen onderling verschillen, maar de veroordeelden in één en hetzelfde HvB vallen alle onder datzelfde regime.

Het beste antwoord

Hechtenis is een vorm van detentie maar geen gevangenisstraf
Er zijn drie vormen:
1 Straf voor overtredingen (er zijn al jaren in de wet geen misdrijven meer waarbij hechtenis kan worden opgelegd)
2. Vervangende hechtenis (als men een taakstraf niet uitvoert, of een strafrechtelijke boete niet betaalt. Er zijn nog meer redenen voor vervangende hechtenis. De hoofdreden voor vervangende hechtenis is dat men een opgelegde straf niet naar volledig of nar behoren iotvoert.
3. Voorlopige hechtenis
a. Tijdelijk vastzitten als men verdacht wordt van een misdrijf (voorlopige hechtenis)
b. Op verzoek van een ander land, wachtend of voldaan wordt aan een verzoek tot uitlevering
Voorlopige hechtenis vindt plaats op het politiebureau (preventief zitten) of wordt uitgezeten in een huis van bewaring (inbewaringstelling)
Het is het Ministerie van Justitie die bepaalt of een cellencomplex de status huis van bewaring krijgt. Deze status is afhankelijk van de beveiligingsmaatregelen en het te voeren regime. Het is altijd de bedoeling geweest om het een lichtere vorm van gevangenisstraf te doen zijn, echter in de praktijk kan het regime even zwaar zijn als in een gevangenis. Zeker bij voorlopige hechtenis, zolang men nog verdachte is.
Vindt een officier van Justitie dat een verdachte langer dan 14 dagen in voorlopige hechtenis (inbewaringstelling) moet blijven dan kan hij bij de raadkamer van de betreffende rechtbank een verzoek tot verlenging aanvragen. Dit wordt dan een bevel tot gevangenhouding voor een bepaalde periode die kan variëren van 30 tot 90 dagen. Deze termijn kan steeds worden verlengd. De verdachte blijft dan in voorlopige hechtenis (blijft gevangen) zolang de strafzaak duurt.
Het Europees verdrag voor de rechten van de mens stelt wel een redelijke termijn voor de behandeling van de zaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
nar behoren iotvoert = of naar behoren uitvoert.

Toegevoegd na 4 uur:
Hechtenis is een primaire vrijheidsstraf, vervangende hechtenis is een subsidiair opgelegde straf bedoeld als dwangmiddel bij niet betalen of het niet uitvoeren van de primaire straf, bv niet betalen van de boete of niet uitvoeren van de taakstraf.
De uitvoering is gelijk. In beide gevallen zitten de overtreders onder gelijk regime in het huis van bewaring de straf uit. De regimes van de huizen van bewaring onderling kennen wel grote verschillen.
Ook zijn er grote verschillen met de regimes van gevangenissen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hier valt echt niets meer aan toe te voegen!

Andere antwoorden (1)

Hechtenis is hechtenis, daar zit dus geen verschil tussen. Vervangende hechtenis wil zeggen dat je een boete moet betalen, en als je dat niet doet je alsnog (als vervanging voor die boete) enge tijd in hechtenis moet doorbrengen.

Toegevoegd na 19 uur:
In de link staan de antwoorden op de aangevulde vraag. Zoals eerder gezegd: hechtenis is hechtenis. Het regime is niet anders door de reden waarom die hechtenis wordt ondergaan
Uitgangspunt is dat je de boete betaalt. Dat brengt voor de staat immers geld op, terwijl hechtenis geld kost. Ze zullen dus altijd eerst proberen om de boete te innen.
teusvh
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hechtenis kan ook als zelfstandige straf voor bepaalde overtredingen worden opgelegd; hoeft niet vervangend te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@teusvh, als je bedoelt dat de manier van uitzitten hetzelfde is, dan heb je helemaal gelijk.