Is het illegaal om mensen te vervoeren via de website blablacar.nl/de/com?

Ik kom regelmatig in de Duitse stad Keulen. Laatst heb ik de website blablacar.nl (maar ook blablacar.de/com etc) ontdekt. Hierop kan je je ritje aanbieden en kunnen mensen reageren om mee te liften, dit tegen een kleine vergoeding (amsterdam-keulen max €15,-). Economisch voor mij, want ik bespaar op brandstofkosten en economisch voor de meerijder want deze betaalt véél minder dan de trein of het vliegtuig.

Vandaag stond er een nieuwsbericht op het internet dat er "illegale taxichauffeurs" zijn beboet door de IL en T voor het aanbieden van taxitripjes via de app UberPOP. Hier een stukje uit dit bericht:

AMSTERDAM -
In Amsterdam zijn zaterdag vier taxichauffeurs gearresteerd die taxiritjes aanboden via de app UberPOP. Een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bevestigt berichten daarover op NU.nl. Via de app kunnen particuliere autobezitters mensen laten meerijden tegen betaling.

Mijn vraag is dan ook, zijn ritjes via deze website ook strafbaar? De mensen in dit bericht werden beboet met een bedrag van 4200 euro!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
De website www.blablacar.nl wordt zeer veel gebruikt door mensen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Zodra je mensen tegen betaling laat meerijden, is het een vorm van taxivervoer. Om taxivervoer te mogen uitvoeren moet je in het bezit zijn van vergunningen e.d.
Heb je de benodigde papieren niet, dan pleeg je een economisch delict, en daar staan hoge boetes op.
jc54
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hoe zit het dan met carpoolen?
Dat is in feite hetzelfde want je splitst benzine kosten.
Nee, er wordt geen winst op de rit gemaakt, dus is het geen commercieel gebeuren. De kosten van de rit worden verdeeld door de carpoolers en de chauffeur. Tot op heden is er geen reden om dit te verbieden. Wel zijn veel taxichauffeurs hier niet blij mee.