Mag een werkgever zomaar een week van te voren beslissen het contract niet meer verlengen?

Ik ben chronisch ziek en ook dyslectisch , ik werdt ontslagen omdat ik te traag werk (met teksten vooral) , en mij contract zou over 6 dagen eindigen en normaal zou deze verlengt worden aangezien ik niks negatiefs had gehoord al deze tijd. Ze hebben me nooit gewaarschuwd of de kans gegeven om te verbeteren. Kan ik ze aanlagen ? Ik vroeg me af of ik rechten heb als werknemer

Alvast bedankt
Ik werk 20 uur per week in loondienst, en kreeg pas vandaag per e-mail te horen over het ontslag, ze zijden dat ze me geen werkzaamheden meer bieden technisch gezien niet dat ze me ontslaan

4 maanden geleden
in: Wetgeving
AnnBoo8146
4 maanden geleden
Kijk eens op de site van het UWV wat je rechten zijn.
https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-word-ontslagen/detail/mijn-tijdelijke-arbeidsovereenkomst-eindigt
Antoni
4 maanden geleden
@Anna95, aanklagen wordt alleen gedaan in strafzaken, door de officier van justitie, namens het volk. Jouw zaak is een civiele zaak, als het al een zaak is. Meestal besluit een kantonrechter in zo'n zaak. Je kan de tegenpartij dagen, niet aanklagen. Daarvoor heb je een advocaat nodig. Maar dit alles is eigenlijk niet relevant: je hebt immers een tijdelijk contract dat niet wordt verlengd. Je wordt niet ontslagen.

Antwoorden (1)

Je werkgever is te laat, maar daar schiet je niet zoveel mee op. Je werkgever had een maand vantevoren moeten aangeven niet te verlengen, daardoor heb je nog recht op (ongeveer) een extra maandsalaris. Maar je basn ben he kwijt.
tinus1969
4 maanden geleden
Anna95
4 maanden geleden
Bedankt voor de link. Is het niet ook zo dat ze iemand niet om een medisch gerelateerde reden mogen ontslaan ?
ronron1212
4 maanden geleden
Je had een tijdelijk contract en dat mag ook al heb je medische klachten het contract is eindig.
LeonardN
4 maanden geleden
@Anna95
Je wordt NIET ontslagen.
Je contract wordt niet meer verlengd, dat is wat anders. Het maakt dan niet uit welke reden het niet-verlengen heeft. Als je een vastcontract had gehad, of een jaarcontract maar je wordt na een half jaar al ontslagen dan was het wat anders geweest.
Anna95
4 maanden geleden
Ook al wordt het niet verlengt zou het toch ook ruim een maand van te voren gezegd moeten worden ?
Anna95
4 maanden geleden
Ze weten over mijn chronische ziekte en dit was de reden , ik vraag me as of ik ze kan aanklagen
tinus1969
4 maanden geleden
@Anna95, je kunt ‘aanklagen’ en circa drie wekennextra salaris eisen. Maar je hebt geen recht op een nieuw contract.,
erotisi
4 maanden geleden
In uw contract kan staan dat het niet wordt verlengd na de einddatum. Uw werkgever hoeft u dan geen bericht te sturen als hij uw contract niet verlengt. Wil uw werkgever uw contract toch verlengen? Dan moet hij u dit 1 maand van tevoren schriftelijk laten weten. Als hij te laat is of dit niet doet, heeft u recht op een aanzegvergoeding.
tinus1969
4 maanden geleden
@erotisi bron?
LeonardN
4 maanden geleden
Dat haalt hij uit "jouw" bron.
Anna95
4 maanden geleden
Ik las namelijk dit https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-word-ontslagen/detail/mijn-tijdelijke-arbeidsovereenkomst-eindigt en dit https://www.salarisvanmorgen.nl/2022/10/12/tijdelijk-contract-niet-verlengen-leidt-tot-betalen-billijke-vergoeding/#:~:text=Een%20werkgever%20in%20de%20zorg,Ernstige%20verwijtbaarheid%20van%20de%20werkgever.
LeonardN
4 maanden geleden
@Anna "Ik las..."
Dat is nu exact hetgeen wat er in het antwoord vertelt wordt,
"daardoor heb je nog recht op (ongeveer) een extra maandsalaris"
EN
wat tinus1969 in een reactie ook nog eens herhaalt:
"je kunt ‘aanklagen’ en circa drie wekennextra salaris eisen. Maar je hebt geen recht op een nieuw contract.," Dat is dus die billijke vergoeding.
Een maand omdat je in die tijd een andere baan had kunnen vinden en nu dus wellicht een maand geen werk hebt. === In een andere reactie schreef je:
"Ook al wordt het niet verlengt zou het toch ook ruim een maand van te voren gezegd moeten worden ?" Ja klopt en dat is wederom, zoals het antwoord van tinus1969 al van stelde:
"Je werkgever had een maand vantevoren moeten aangeven niet te verlengen" Lees het antwoord en de reacties nog eens rustig van boven naar beneden.