Is een identificatieplicht noodzakelijk bij je verzekeraar?

Ik krijg van de Rabobank waar ik al jarenlang een verzekering heb lopen (Interpolis eigenlijk) de opdracht om mijn identificatie gegevens te vermelden. Volgens mij is dit geen wettelijke verplichting en heeft de verzekeraar niets te maken met mijn BSN.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb gemaild naar de Rabobank met wat pittige vragen. Na 6 dagen heeft de Rabobank nog niet gereageerd. Dat valt zeker op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat was volgens mij al een paar jaar geleden verplicht geworden. Uw bank loopt achter

Nee, dat is niet verplicht. Bij o.a. het openen van een spaarrekening is dat wel verplicht. Vorige week ben ik naar een andere verzekeraar gegaan, voor inboedel en AVP, en heb die aangevraagd via internet. Daar werd niet gevraagd naar mijn BSN, en op de polissen die ik per post heb ontvangen, staat dat nummer ook niet vermeld. Deze verzekeraar is onderdeel van SNS, en ik neem aan dat ze daar echt wel weten hoe het zit met de regels. Om dat zelf te controleren: ga naar de verzekeringssite of independer, vul een premieberekening in, en vraag een offerte aan (en sluit je browser af, als je op de laatste pagina bent aangekomen, anders krijg je een offerte per post :-) Je zult dan zelf zien, dat er geen BSN wordt gevraagd. Ook op Rabobank/particulieren/verzekeren/auto/premieberekening zul je merken dat er je BSN niet vermeld hoeft te worden. Mogelijk is er een verzekeraar te vinden die dat wel wil weten, en dat zou kunnen betekenen dat er geen wet is die dat verbiedt, net zoals een verzekeraar ook best naar je inkomen mag vragen. In dat geval kun je een verzekeraar kiezen die daar niet om vraagt. Overstappen van de ene naar de andere verzekeraar is nog nooit zo makkelijk geweest als nu, zeker omdat het afgelopen is met langdurige contracten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100