Heb je recht op schadevergoeding als een tvprogramma zonder jouw toestemming je gezicht toont in het programma?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.9K

Het beste antwoord

In de Nederlandse Auteurswet is ook het portretrecht geregeld. Als je gefilmd wordt en je komt duidelijk in beeld, dan is daarvoor jouw toestemming nodig. Zonder die toestemming kun je dus bezwaar maken tegen uitzending van die beelden.
Er zijn enkele uitzonderingen. Wanneer je b.v. kort in beeld komt tijdens een reportage. dan geldt dit niet. Wil je er het fijne van weten, lees dan in de Auteurswet uit 1912 de artikelen 12 t/m 21. Of zoek eens op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee lijkt me niet.
In het geval je ergens in het publiek zit, lijkt het me logisch dat je het risico aanvaard hebt in beeld te kunnen komen.
Als het het filmen van een nieuwsitem is, dan zullen het sfeerbeelden zijn. Als jij er per ongeluk op staat, maar je wordt verder niet met name genoemd, dan lijkt de kans dat je hier een schadevergoeding voor krijgt me nihil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, was jij dat, gisteravond bij Opsporing Verzocht?

Als jij je aangetast voelt in je rechten kun je inderdaad een schadevergoeding eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je wel een hele goede reden hebben. Welke schade lijd jij voortvloeiend uit de uitzending van het betreffende programma? Daar zal een rechter ook naar kijken, mocht het zover komen.

Heb je bewust meegedaan? Ben je als passant op straat in beeld geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik mijzelf ook afgevraagd.
Zonder mijn toestemming sta ik gefilmd, terwijl ik mijn kleine van school ophaalde.
En het is niet gewenst dat sommige mensen weten waar die kleine op school zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal moeilijk worden zeker gelet op de context waarin men evt beelden gebruikt.
Maar ik zou de uitzendende partij benaderen met je probleem en vragen wat men voor je zou kunnen betekenen om de beelden niet meer te gebruiken.
Kom je echt aantoonbaar in de problemen dan zou je evt via een civiele procedure kunnen bekijken of je een kans heb een verbod aan te vechten bij een rechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het nadeel is dat je er meestal pas achter komt als het al uitgezonden is. dan kan je hooguit voorkomen dat het nog een keer uitgezonden is.
Ik ben géén jurist, maar ik vermoed dat je gewoon gefilmd mag worden als je je in het openbaar begeeft en er niets geks met die beelden wordt gedaan.
(Denk: je wordt gefilmd, en in een programma zeggen ze dat jij iets geflikt hebt, of misschien een soort afbrand-actie naar aanleiding van kleding of figuur of iets dergelijks: dus op de persoon gericht en negatief).

Als je in een winkelstraat loopt waar toevallig gefilmd wordt en je komt herkenbaar in beeld, denk ik dat je weinig kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met je eens. Plusje weer :)
Nee,je hebt nergens recht op en je kan er ook niks aan doen.Toevallig heeft stadsomroep venlo mij een keer gefilmd op een tijdstip dat ik eigenlijk ergens anders moest zijn dan dat ik was.Op deze manier ben ik betrapt,helaas pindakaas.