Word mijn vriendin nu uit huis gezet?

Een vriendin van me heeft een dagvaarding ontvangen van de deurwaarder omdat ze 3 maanden huurachterstand heeft.
De zaak komt morgen al voor maar ze heeft besloten niet te gaan. Hartstikke stom heb ik al gezegd want ze heeft wel 3 kinderen die een dak boven hun hoofd nodig hebben! Maar goed, ze heeft wel een afspraak met maatschappelijk werk om volgende week papieren in te laten vullen voor de schuldsanering. Omdat ze niet naar de rechtszaak gaat morgen, kan ze dit echter dus niet voorleggen en haar over te halen om contact op te nemen lukt niet omdat ze bang is. Ondanks dat ze toch probeert om de schuldsanering in te gaan, kan ze dan toch gewoon uit huis gezet worden omdat ze besloten heeft om niet naar de rechtszaak te gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat is mogelijk. Wanneer je niet betaalt heeft de verhuurder het recht om de huurder uit het huis te (laten) zetten. Overigens betekent het niet opdagen bij de rechtszaak niet gelijk dat je vriendin veroordeeld wordt. De zaak kan altijd nog in haar voordeel besloten worden of niet ontvankelijk verklaard worden door de rechter. Of ze uit huis gezet wordt, is afhankelijk van de huurvoorwaarden en andere omstandigheden.

3 maanden huurachterstand is op zich wat kort om daar een huisuitzetting op te rechtvaardigen. Zover zal het dan ook nog niet komen. Waarschijnlijk zal de rechter wel (bij verstek, als je vriendin niet op komt dagen) de vordering van de verhuurder toewijzen en het mogelijk maken om beslag op inkomen en/of persoonlijke bezittingen van je vriendin te laten leggen. Het is dan ook zeer onverstandig van je vriendin om niet te willen verschijnen. De kantonrechter is echt geen boeman en ze kan ter plaatse in haar eigen bewoordingen aan hem/haar uitleggen waarom het zo gekomen is. Daar heeft ze geen advocaat voor nodig. Angst is echt niet nodig! Als zij aan de kantonrechter haar goede wil toont dan is deze best bereidt om mee te gaan met haar en een draaglijke voorziening te treffen waaraan ook de verhuurder zich moet houden. Wegblijven na een dagvaarding werkt alleen maar tegen je. Je hebt dan niet de kans om jouw kant van het verhaal in te brengen en de dan genomen maatregelen zijn vaker veel onaangenamer dan wanneer je wel zou zijn gegaan. Dus mijn advies is, ga straks gewoon en bereid je gewoon voor op je eigen manier. Leg op de zitting in je eigen woorden uit wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Emotie tonen mag wel, maar hou dat wel onder controle. Wordt niet boos en verval vooral niet in beschuldigingen. Blijf redelijk maar kom welop voor jezelf... Succes. NB, ook voor het vervolg van een schuldsaneringsaanvraag is het belangrijk dat je MEEWERKT aan oplossingen. En dus ook voldoet aan dagvaardingen en daar gevolg aan geeft. Weglopen daarvoor wekt de indruk dat je je dan ook niet aan afspraken zult houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100