Word mijn vriendin nu uit huis gezet?

Een vriendin van me heeft een dagvaarding ontvangen van de deurwaarder omdat ze 3 maanden huurachterstand heeft.
De zaak komt morgen al voor maar ze heeft besloten niet te gaan. Hartstikke stom heb ik al gezegd want ze heeft wel 3 kinderen die een dak boven hun hoofd nodig hebben! Maar goed, ze heeft wel een afspraak met maatschappelijk werk om volgende week papieren in te laten vullen voor de schuldsanering. Omdat ze niet naar de rechtszaak gaat morgen, kan ze dit echter dus niet voorleggen en haar over te halen om contact op te nemen lukt niet omdat ze bang is. Ondanks dat ze toch probeert om de schuldsanering in te gaan, kan ze dan toch gewoon uit huis gezet worden omdat ze besloten heeft om niet naar de rechtszaak te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, dat is mogelijk. Wanneer je niet betaalt heeft de verhuurder het recht om de huurder uit het huis te (laten) zetten. Overigens betekent het niet opdagen bij de rechtszaak niet gelijk dat je vriendin veroordeeld wordt. De zaak kan altijd nog in haar voordeel besloten worden of niet ontvankelijk verklaard worden door de rechter.

Of ze uit huis gezet wordt, is afhankelijk van de huurvoorwaarden en andere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3 maanden huurachterstand is op zich wat kort om daar een huisuitzetting op te rechtvaardigen. Zover zal het dan ook nog niet komen. Waarschijnlijk zal de rechter wel (bij verstek, als je vriendin niet op komt dagen) de vordering van de verhuurder toewijzen en het mogelijk maken om beslag op inkomen en/of persoonlijke bezittingen van je vriendin te laten leggen.

Het is dan ook zeer onverstandig van je vriendin om niet te willen verschijnen.
De kantonrechter is echt geen boeman en ze kan ter plaatse in haar eigen bewoordingen aan hem/haar uitleggen waarom het zo gekomen is. Daar heeft ze geen advocaat voor nodig. Angst is echt niet nodig!

Als zij aan de kantonrechter haar goede wil toont dan is deze best bereidt om mee te gaan met haar en een draaglijke voorziening te treffen waaraan ook de verhuurder zich moet houden.

Wegblijven na een dagvaarding werkt alleen maar tegen je. Je hebt dan niet de kans om jouw kant van het verhaal in te brengen en de dan genomen maatregelen zijn vaker veel onaangenamer dan wanneer je wel zou zijn gegaan.

Dus mijn advies is, ga straks gewoon en bereid je gewoon voor op je eigen manier. Leg op de zitting in je eigen woorden uit wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Emotie tonen mag wel, maar hou dat wel onder controle. Wordt niet boos en verval vooral niet in beschuldigingen. Blijf redelijk maar kom welop voor jezelf...

Succes.

NB, ook voor het vervolg van een schuldsaneringsaanvraag is het belangrijk dat je MEEWERKT aan oplossingen. En dus ook voldoet aan dagvaardingen en daar gevolg aan geeft. Weglopen daarvoor wekt de indruk dat je je dan ook niet aan afspraken zult houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt grotendeels inderdaad, als de gedaagde niet komt opdagen zal de kantonrechter kijken of de dagvaardiging geldig en of er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat ze de dagvaarding heeft ontvangen. Is dat het geval, in dit geval zal dat vermoedelijk worden uitgesproken, dan wordt de vordering bij verstek toegewezen, tenzij de rechter bepaalde informatie toekomt dat het niet redelijk is om tot uitzetting uit het huis over te gaan (de kans daarop is klein, een voorbeeld daarvan zou zijn dat ze vorige week uit een coma is ontwaakt of iets dergelijks, of een andere bijzondere situatie). Wegblijven is dom. Dat werkt per definitie niet in je voordeel. De rechter is geen boeman, die straf niet alleen maar hoor, maar zal kijken of beide partijen tot een oplossing kunnen komen. Als ze de schuldsanering in wil dan zal ze ook langs de kantonrechter moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je weet niet of er in het verleden al eerder huurachterstanden zijn geweest en/of ze heeft meegewerkt aan regelingen / afspraken is nagekomen. Dus ja, de rechter kan oordelen dat ze haar huis kan worden uitgezet. Of ze kinderen heeft maakt niet uit. Niet gaan heeft inderdaad tot gevolg dat de rechter de vordering zonder meer toewijst (je kunt wel achteraf bij de rechter vragen om herziening maar dan moet je met goede argumenten komen). Wel gaan is inderdaad het allerbeste advies. Je hebt zelfs nog kans dat de deurwaarder dan zelfs bereid is om de rechtszaak niet te laten doorgaan om een betaalregeling via de schuldsanering te regelen. Of dat de deurwaarder/verhuurder akkoord gaat met een betaalregeling via de schuldsanering ipv uitzetting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij die laatste zin bedoelde ik dat de rechter een uitspraak doet dat er eerst een betaalregeling via de schuldsanering moet worden geregeld voor er sprake mag zijn van uitzetting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Niet gaan heeft inderdaad tot gevolg dat de rechter de vordering zonder meer toewijst" -> Dit klopt niet helemaal, er zijn enkele uitzonderingen, zoals als de rechter twijfelt aan de dagvaarding (als er fouten bij de uitreiking zijn gemaakt bijv.) of bericht van verhindering binnenkrijgt (dat laatste dacht ik ook, maar is afhankelijk van de omstandigheden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmja, als je bericht van verhindering stuurt dan is dat natuurlijk iets anders dan niet komen opdagen. En ja, bij fouten in de dagvaarding kan de rechter ook besluiten de zitting te verdagen. Maar er even van uit gaande dat dat in dit geval in orde is dan mag je er rustig van uit gaan dat de rechter de vordering toewijst. Overigens kun je ook na zo'n vonnis vaak nog wel uitzetting voorkomen. Maar dan moet je meestal het volledige bedrag in 1x ophoesten. Overigens is een kort geding met verzoek om uitzetting te mogen toepassen wel de allerlaatste stap die deurwaarders/verhuurders nemen. Beter was het geweest als die vriendin al in een veel eerder stadium contact had opgenomen met die deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij twijfel over de dagvaardiging (lagere drempel dan fouten) moet de rechter de dagvaarding al nietig verklaren. Je stelt dat rechter de verordering zal toewijzen. Dat is doorgaans inderdaad het geval, alleen bij dit soort verordeningen als huisuitzetting besluiten rechters niet zo lichtvaardig hoor, anders dan bij veel vorderingen zal een huisuitzetting vordering extra zorgvuldig worden behandeld.