kan iemand illegaal zijn en niet worden uit gezet?

Ik sprak een zwerver die zei dat hij al 12 jaar in NL woont en dat hij als asielzoeker was uitgeprocedeerd en dat hij illegaal is, ook zei hij dat hij om die reden vaak heeft vast gezeten (dus bekend bij de autoriteiten) en dat hij een nieuwe advocaat heeft en opnieuw asiel wilt aanvragen, wat ik me ondertussen af vraag is hoe kan iemand illegaal/uitgeprocedeerd zijn en niet worden uitgezet? of kan het niet kloppen wat die man mij heeft verteld? Want hem stelde ik ook deze vraag en hij had er ook geen antwoord op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heeft hij geen reisdocumenten.
In de praktijk blijkt vaak dat vreemdelingen die terug moeten reizen, deze documenten niet meer bezitten.

Tegenwoordig zal de overheid tijdens de toelatingsprocedure en het terugkeerproces de originele reisdocumenten beheren.
Maar dat was nog niet zo.
En dan raken die documenten kwijt.
En dan kan er niet gereisd worden.

Gedwongen vertrek is alleen mogelijk als het land van herkomst hieraan meewerkt. Bijvoorbeeld door het afgeven van reisdocumenten.
Zo niet, dan kan er niet gereisd worden.

Dus ja, het kan wel kloppen, wat die man vertelde.

Volgens laatste schattingen zijn er momenteel honderdduizend illegalen in Nederland.
Zegt Leers.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/302669/Leers-Aantal-illegalen-in-Nederland-is-ontwrichtend.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Illegaal_(persoon) De IND hoopt waarschijnlijk dat deze mensen de hoop om in Nederland te kunnen blijven verliezen en teruggaan naar hun eigen land (indien mogelijk) of een ander land......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het regeerakkoord (met de PVV erbij) wordt illegaliteit strafbaar.
Geen gevangenisstraf, maar een boete.
Hoe krom is dat?
Die mensen hebben geen inkomen! In principe moeten ze in vreemdelingenbewaring.
En dat is weer wel een gevangenis, want er uit kan niet. Daar is een hoop over te doen geweest:
kinderen in de gevangenis, omdat zij (hun ouders)
geen verblijfsvergunning krijgen. Maar een heleboel mensen zwerven rond of leven illegaal met steun van familie / vrienden.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk zwerft hij omdat ze geen kant met hem op kunnen. hij kan niet worden uitgezet maar een asiel krijgt hij ook niet. welkom in nederland.