bestaat er in nederland nog de doodstraf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij bestaat niet, maar komt weer terug...
als er steeds zwaarder gestrafd gaat worden, dan kan het niet uitblijven dat hij weer ingevoerd gaar worden... In het begin voor extreme gevallen, maar later wordt het gemeengoed... Let maar op, wat ik zeg...

Het beste antwoord

Nee die is al een tijd geleden afgeschaft in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
In 1870 om precies te zijn muv van oorlogsrecht. In 1983 is het opgenomen in de grondwet dat de doodstraf niet mag worden opgelegd als straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja natuurlijk.!!!

wat denk jij...

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie al een min duimpje...
Dus zal even snel een fatsoenlijk antwoord opgeven.
NEE
natuurlijk niet..!!!
doodstraf in Nederland is al een tijdje afgeschaft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bestaat niet meer is afgeschaft in 1870 zie link. Maar voor het laatst uitgevoerd in 1952...

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/25231394/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet is de doodstraf in 1983 op grond van artikel 114 in onze Grondwet niet meer uitvoerbaar. Maar sinds 1870 is deze m.u.v. oorlogsmisdaden al afgeschaft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt geregeld als straf iemand vermoord in Nederland, neem Urk bijvoorbeeld. Dus antwoord is in praktisch opzicht: ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Mag voor mij wel terugkomen. Is in sommige gevallen beter dan je levenlang vast zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doodstraf bestaat al een tijdje niet meer in Nederland. Wat mij betreft mag de doodstraf echter wel weer worden ingevoerd, als is het alleen maar voor de symboliek. Straffen in nederland zijn namelijk veel te laag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen

In Nederland werd de doodstraf voor een misdrijf in vredestijd op 31 oktober 1860 voor het laatst voltrokken op Johannes Nathan in Maastricht. In 1870 werd de doodstraf in Nederland uit het gewone strafrecht gehaald door het invoeren van een nieuwe wet door minister Van Lilaar. Met deze wet werd de doodstraf vervangen door de levenslange tuchthuisstraf. In het militaire strafrecht en het oorlogsstrafrecht bleef de doodstraf overigens mogelijk totdat in 1983 in de Grondwet bepaald werd dat de doodstraf niet mag worden opgelegd (artikel 114). Met ingang van 1991 verdween de straf letterlijk uit de betreffende wetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is de doodstraf in Nederland zoals voorgaande antwoorden aangeven afgeschaft, de doodstraf is feitelijk ook geen straf omdat de dader na het voltrekken niets meer van de straf merkt, hierdoor is de doodstraf niets meer dan een wraakoefening ,en /of een straf voor de nabestaande van de veroordeelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas niet...