Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het in Nederland verboden bij wet om gebruik te maken van een toilet anders dan je gender?

Of wel mag je als man in een vrouwentoilet, of als vrouw in een mannentoilet?

En als bonus zijn er landen waar je van weet dat dit verboden is.

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Als er een ouder met een klein kind meegaat naar een toilet dan is het in geval van een vader met dochter meestal het damestoilet.
Reddie
5 jaar geleden
Het gaat niet om de toiletten, maar om de toegangsdeuren.
Die moeten vanuit de algemene ruimte zichtbaar zijn.
Het moge duidelijk zijn waarom.
LeonardN
5 jaar geleden
Het moge duidelijk zijn waarom. Oh, nou ik snap je complete reactie niet. Misschien kan je het wat verduidelijken met een langere uitleg? Welke wet hebben we het over in jouw idee?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een bedrijf waar ik nogal vaak moet zijn ga ik naar het herentoilet als het damestoilet weer eens bezet is. Er zijn daar enkele zogenaamde pisbakken maar ook een hokje met een af te sluiten deur en gewone toiletpot. Tot op heden nog geen problemen gehad over mijn brutaliteit.
Amadea
5 jaar geleden
De reactie van Reddie staat bij de verkeerde vraag. Die behoort bij https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/656076/gevangeniscel-afgesloten-toilet-slechts-luik/?tab=antwoord

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, echt verboden is het niet.
Het Bouwbesluit stelt geen eisen aan het scheiden van een toiletruimte voor mannen en vrouwen. Het Arbeidsomstandighedenbesluit stelt echter wel eisen: in een bedrijf of inrichting waar 10 of meer werknemers gelijktijdig werkzaam plegen te zijn, zijn de toiletten naar seksen gescheiden.
Maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent gebruik te maken van het toilet van je eigen geslacht.
Bonus: in Amerika is het ook niet strafbaar. In Texas en Florida is het wel overwogen.
In het Verenigd Koninkrijk is het zelfs illegaal als je probeert te voorkomen dat een transgender het toilet van zijn/haar keuze gebruikt. Het wordt gezien als discriminatie op grond van de Equal Rights Act.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Zie mijn reactie.
Nee, dat is niet verboden in Nederland. Ik doe het zo vaak onderweg, omdat bij de damestoiletten zo vaak lange rijen staan en dan denk ik: niet moeilijk doen, even bij de mannen, niks mis mee.
Van andere landen heb ik geen verstand, dit voorbeeld geldt voor de toiletten op de stopplaatsen langs snelwegen als we richting Frankrijk gaan. Nooit problemen ondervonden, ook geen verbaasde blikken.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Zie mijn reactie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding