Kan ik nog een keer aangifte doen?

In januari fietste ik met mijn vriendin na een avond stappen terug naar huis.
4 mannen versperde de weg waardoor wij moesten stoppen.
Ik werd zonder enige reden knock out geslagen door 1 van de 4.

Mijn vriendin herkende dit persoon.

Hierover is aangifte gedaan door mij, mijn vriendin is ook opgeroepen voor verklaring.

Dit is doorgestuurd naar de officier van justitie en in maart kreeg ik een brief dat er onvoldoende bewijs is...

De brief heb ik uit boosheid en frustratie weggegooid.

Alle gegevens van de man die sloeg heb ik zelf opgezocht etc.
Hij staat nogal bekend als een typisch vechtersbaasje.

Ook al heb ik er zelf niets aan overgehouden, mijn vriendin heeft weken lang nachtmerries gehad van het beeld dat ik op de grond lig.

Dit zieke persoon moet hoe dan ook een straf krijgen voor dit soort gedrag...
Ik had ook met mijn hoofd op de stoep kunnen vallen met alle gevolgen van dien.

Mijn vraag is: hoe pak ik dit aan?
Kan ik nogmaals aangifte doen, ik vrees dat dit dan weer op een te weinig bewijs uitloopt...

Graag hoor ik jullie mening, en mee denken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat men je hier verder kan helpen, succe:
https://www.nurecht.nl/gratis-juridisch-advies-bureau-voor-rechtshulp.html
Antoni
9 jaar geleden
Naar mijn idee moet je niet opnieuw aangifte doen, maar je moet het OM verzoeken de zaak opnieuw te onderzoeken. Je maakt dan dus bezwaar tegen de beslissing van het OM dat er onvoldoende bewijs is. Eventueel kan je van tevoren het OM vragen de gezonden brief opnieuw naar jou te sturen, omdat je deze bent verloren. Dan kan je alsnog op die brief reageren.
Antoni
9 jaar geleden
HappyBram, op "jouw" site staat dat men tegenwoordig bij het Juridisch Loket moet zijn: www.juridischloket.nl. Overigens bestaan in sommige steden nog rechtswinkels, maar die vormen een uitzondering.
Poet
9 jaar geleden
Ik weet niet exact maar volgens mij moet het toch kunnen. Misschien moet je vriendin ook aangifte doen zodat er 2 aangiftes zijn. En/of je moet zelf die persoon aanklagen wegens schade.
Vraag een advocaat.

Antwoorden (1)

Naar mijn idee moet je niet opnieuw aangifte doen, maar je moet het OM verzoeken de zaak opnieuw te onderzoeken. Je maakt dan dus bezwaar tegen de beslissing van het OM dat er onvoldoende bewijs is.

Eventueel kan je van tevoren het OM vragen de gezonden brief opnieuw naar jou te sturen, omdat je deze bent verloren. Dan kan je alsnog op die brief reageren.

Ook kan je een bijzondere klachtprocedure tegen het OM beginnen bij een gerechtshof.

Op deze site http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact/klacht_niet/ staat vermeld wat je moet doen als je het niet eens bent met het besluit van het OM tot niet-vervolging:

"Klacht niet vervolging (art.12 Sv)

Het Openbaar Ministerie bepaalt welke strafbare feiten het voor de strafrechter wil brengen. Deze vervolgingsbeslissing wordt genomen door de officier van justitie.

De officier van justitie beoordeelt onder meer of het feit bewezen kan worden en of het algemeen belang gediend is bij vervolging. Vervolgens bepaalt de officier van justitie of er met een transactie of een strafbeschikking kan worden volstaan of dat de strafrechter zich over de zaak moet buigen.

Niet vervolgen

De officier kan ook besluiten om de zaak niet te vervolgen of af te doen met een transactie of strafbeschikking, terwijl belanghebbenden vinden dat de zaak voor de rechter moet worden gebracht. In dat geval kunnen direct belanghebbenden een bijzondere klachtprocedure starten en de zaak rechtstreeks aan een gerechtshof voorleggen.

Artikel 12 Sv-procedure

Deze procedure is vastgelegd in de artikelen 12 en verder van het Wetboek van Strafvordering. Vaak wordt daarom gesproken van een ‘12 Sv-procedure’ of een ’procedure klacht niet-vervolging’. Deze procedure is voor iedere belanghebbende zonder bijstand van een advocaat toegankelijk.

Gerechtshof: inhoudelijke behandeling

Wanneer direct belanghebbenden de zaak aan het gerechtshof voorleggen, stelt het zich een aantal formele vragen: Is het gerechtshof bevoegd? Is de klager ontvankelijk? Als al deze vragen met ‘ja’ worden beantwoord, behandelt het gerechtshof het beklag inhoudelijk.
Het betrekt bij zijn beslissing de technische aspecten van de zaak (zoals de bewijsbaarheid) en het algemeen belang bij het wel of niet vervolgen. Het hof zal de stukken bestuderen, adviezen vragen en klager en beklaagde oproepen om te worden gehoord. Vervolgens adviseert het OM het hof."

(vervolg in de reactie)
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
(vervolg van de tekst van de website http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact/klacht_niet/) "Klager gelijk: alsnog naar rechter Na de inhoudelijke behandeling kán het gerechtshof het beklag gegrond verklaren. Als de klager in zijn gelijk wordt gesteld, betekent dat niet meer en niet minder dan dat het hof reden ziet om de zaak alsnog aan de rechter voor te leggen. Het betekent niet dat de zaak in een veroordeling zal eindigen. Daar beslist de rechtbank over. Het gerechtshof beoordeelt slechts of er punten zijn die door een strafrechter onderzocht moeten worden. Rechtbank: onderzoek strafbaarheid De officier van justitie zal de zaak aanbrengen bij de rechtbank. Die gaat dan onderzoeken of er sprake is van een bewijsbaar strafbaar feit en een strafbare dader. Ook het OM zal dan opnieuw naar de zaak kijken. Het OM kan de rechter vragen het feit bewezen te verklaren en de verdachte te veroordelen, maar kan ook vrijspraak vragen."