Moet je bij de publieke omroep (als je een merknaam noemt) 2 andere merknamen of 2 andere producenten van van een vergelijkbaar product noemen?

soms zie je bij de publieke omroep dat er per ongeluk een merknaam word genoemd.

laatste voorbeeld wat me bij staat: ruben nicolai die KFC noemt, waarna hij gelijk zegt: dan moet ik ook mc donalds en burger king noemen.

in dit voorbeeld zijn er 3 verschillende eigenaren

burger king: 3G Capital

mc donalds: McDonald's Corporation

KFC: Yum! Brands

maar stel dat ruben zegt: "mars, oh dan moet ik ook snickers en milky way noemen."

dan maakt hij 3 keer reclame voor "Mars Incorporated". die eigenaar is van alle drie de merknamen.

hoe werkt dit? als je per ongeluk op publieke tv een merknaam van unilever noemt moet je dan 2 andere merknamen noemen die geen eigendom zijn van unielever? of gaat het puur om verschillende merknamen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Dat dacht ik ook maar dat is dus een verkeerde veronderstelling (zie bron pag 10). Het kan zelfs negatief uitpakken waar het goed was gegaan bij het noemen van 1 merknaam. Het gaat hier om de mediawet 2008.

Uitgangspunt van de wet (artikel 2.89 Mediawet 2008) is dat het media-aanbod van publieke media-instellingen
geen reclame mag bevatten. Het Mediabesluit 2008 maakt hierop een uitzondering voor vermijdbare uitingen in de vorm van het tonen of vermelden van een product of dienst. Dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan: het tonen of vermelden van het
product of de dienst moet passen binnen de context van het programma, er mag geen afbreuk worden gedaan aan de formule of de integriteit van het programma, een en ander mag niet op een overdreven of overdadige wijze plaatsvinden en er mag geen sprake zijn van specifieke aanprijzingen van het product of de dienst.

Een merknaam mag dus bijvoorbeeld wel worden genoemd als dat nodig is om een onderwerp te behandelen of als de merknaam daarbij logischerwijs ter
sprake komt. Steeds zal per geval moeten worden gekeken of aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.

Media-aanbod dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen jonger dan twaalf jaar mag trouwens helemaal geen vermijdbare uitingen bevatten, ook niet als
aan de hier genoemde voorwaarden wordt voldaan (artikel 10 lid 2 Mediabesluit 2008).

Waarom mag het noemen van meerdere merknamen achter elkaar niet: dan wordt juist de aandacht van de luisteraar getrokken.