Is het zo als je begraven word dat je sieraden af doen. En wanneer doen ze dat dan?

Familie leden doen de kist dicht. Bij het graf aangekomen laten ze de kist zakken. Dus wanneer doen ze dan de sieraden etaf. Mijn man zegt dat het verplicht is de sieraden eraf te halen.
Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me wel dat je niet al te veel goud en juwelen mee mag nemen anders krijg je grafrovers maar of 1 ring uit maakt weet ik niet

Het beste antwoord

het is zeer zeker niet verplicht om sieraden af te doen bij de overledene. De familie/nabestaanden beslissen zelf of dat wel of niet gebeurt.
Dat gaat ook wel eens fout, kijk maar eens naar dit bericht:

http://www.nu.nl/algemeen/1854973/twee-jaar-cel-geeist-voor-grafroof-renkum.html

Verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren.
Je mag ook voorwerpen ''meesturen'' in de kist als daar behoefte aan is.
Denk aan kaarten, foto's, knuffelbeesten.
Geeft de nabestaanden een goed gevoel.
Sieraden hoeven niet af dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De sieraden die nog aan zijn als de kist dicht gaat, gaan gewoon mee de grond in. En ik weet zeker dat mijn opa zijn horloge en ring meegenomen heeft. Of het mag weet ik niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er sieraden zijn die waarde hebben voor familie worden die vlak voor het sluiten van de kist verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal aan de familie om te beslissen of de sieraden worden achtergelaten. Er is geen wet die dat verbiedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat het verplicht is dat sieraden verwijderd moeten worden, wel weet ik dat toen mijn moeder overleed (zij overleed in het ziekenhuis) ons werd geadviseerd meteen de sieraden af te doen, omdat deze in het vervolgtraject van afleggen, opbaren etc, maar al te vaak opeens 'verdwenen' zijn. Triest maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sieraden mogen net als een bril mee met de overledene het graf of de crematieoven in. Maar waarom zou je dit doen. Bij crematie smelt het glas van de bril en blijft moeilijk verwijderbaar in de crematieoven achter. Goud en zilver smelt wel tot kleine kruimeltjes en deze worden verzameld voor het Dr. Vaillantfonds. Mvg: Albert Bolink = Uitvaartinformatie-Bolink