Bestaan er wetten of regels die bepalen hoeveel dieren men in één woning mag houden?

Zo ja, hoeveel dieren?
Verschilt dit per diersoort en maakt het iets uit of het een huur- of koopwoning is?
Wat gebeurt er als iemand die regels breekt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
16.4K

Het beste antwoord

Ja zeker in huurhuizen. Over het algemeen word er nooit opgelet totdat er klachten komen. Per gemeente verschillen de regels, en per huis groote.
Ik ken iemand die over de 80 katten heeft.en die moet steeds katten wegdoen en terug brengen naar 10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indrukwekkend aantal...
En 10 is dan wél toegestaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waar ik woon wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (5)

Ik heb een vriendin die 5 honden heeft op een flatje. Als ze er 6 zou hebben dan zou ze een kennelvergunning aan moeten vragen, heeft ze mij verteld. Die krijg je natuurlijk niet op een flat. Maar in haar woonplaats mag je dus 5 honden houden zonder speciale vergunning te hoeven aan te vragen. Maar dit zal wel verschillen per gemeente en de vraag is wat gemeenten doen met het handhaven van deze regels. Meestal gaan ze pas handhaven als er klachten komen wegens overlast. Nou weet ik uit ervaring dat 1 hond soms meer overlast kan geven dan 5 maar daar hebben ze dan niks mee te maken. Ik kan mij niet voorstellen dat er voor iedere diersoort vastgestelde regels zijn t.a.v. het houden ervan. Er zal ongetwijfeld een soort kapstokwet in de Algemene Plaatstelijke Verordening zijn die bepaalt dat je huisdieren geen overlast mogen veroorzaken bij de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschilt per diersoort. je mag maar een aantal honden en als dat er meer worden dan heb je een cannel vergunning nodig. maar het aantal heeft te maken met de gewilligheid. veel mensen hebben een hond! maar bij papegaaien mag je er per persoon wel 20 of 30 houden, want niet veel mensen hebben een papegaai. als je er meer wilt heb je weer een fokvergunning nodig,.

Toegevoegd na 1 minuut:
huur of koop woning maakt niets uit. je bent toch niet in 1x geen cannel meer omdat je een koopwoning hebt?
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt voornamelijk aan de verhuurder.
goed de voorwaarden bekijken waaronder je huurt.

een koophuis wordt gezien als jouw (of de banks) eigendom en kan je dieren houden.

altijd de kleine letters lezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat we niet al die spinnen en ander weggekropen ongedierte hoeven tellen.
Wat mij betreft is het dus afhankelijk van de bewoonbaarheid en de last die buren ervan hebben wat bepalend is.

Sommigen houden het met 20 katten nog keurig schoon en anderen maken met met 1 dier al een puinzooi van. Het is maar wat je aan kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen landelijke wetten die dit expliciet bepalen. Wel kan een gemeente dergelijke regels vaststellen in een verordening en kan een verhuurder of vve dergelijke voorwaarden stellen in een huurcontract.

Dit wil niet zeggen dat het houden van 80 katten in een kleine ruimte niet strafbaar is. Dit zou bijvoorbeeld (afhankelijk van geval tot geval) kunnen vallen de strafbaarheidstelling van het onthouden van de nodige zorg in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, waar een gevangenisstraf van 3 jaren op staat.