Waarom staan er geen politieagenten bij coffeeshops?

Als er tijdens een algemene verkeerscontrole softdrugs wordt aangetroffen, wordt dit (al dan niet vrijwillig) in beslag genomen. Als reden wordt hierbij aangegeven dat je het niet mag vervoeren.

Waarom staan er dan geen agenten bij iedere coffeeshop om vertrekkende bezoekers te controleren en, indien aanwezig, de cannabis in beslag te nemen?

Of andersom: waarom wordt het wel in beslag genomen tijdens een (verkeers)controle?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132, cannabis mag men wel in de coffeeshop en op straat roken. Behalve als de gemeente in het APV bepaalde gebieden heeft opgenomen waar het niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, ik lees steeds meer uitspraken die niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132
Dat het beleid krom is, daar zijn we het snel over eens.
Zie bijvoorbeeld: http://www.goeievraag.nl/cafe/maatschappij/wetgeving/vraag/554201/gebruik-drugs-verboden Maar JoanDArc heeft volkomen gelijk. Je mag geen tabak roken in de coffeeshop, tenzij er een aparte rookruimte is.
Dit is, gezien de Tabakswet, niet zo vreemd. Cannabis mag puur echter gewoon roken.
Daarom zie je in sommige shops potjes Greengo staan. Dit is een mix van mix van papaja, mint, hazelaar blad en eucalyptus en kan je als vervanger voor tabak in je joint doen.

Het beste antwoord

Het bezit van softdrugs is wel strafbaar, maar in de praktijk worden kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik toegestaan (gedoogbeleid).
Het gedoogbeleid houdt in dat de politie niet gericht op zoek gaat of iemand in het bezit is van (soft) drugs. Ook niet aan de voordeur van de coffeeshops, omdat het bezit van kleine hoeveelheden niet vervolgd wordt en de coffeeshophouder onder bepaalde voorwaarden zeer kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik van de klanten aan hen mag verkopen.

Verkeerscontroles vinden niet speciaal plaats om te controleren of er drugs aanwezig zijn. Vaak is een controle afgestemd op één bepaalde controle, zoals alcoholcontrole, maar men neemt wel alles mee wat toevallig aan het licht komt en strafbaar is.
Tijdens een alcoholcontrole kunnen, ook al is de blaastest in orde, toch diverse bekeuringen uitgeschreven worden voor bv. defecte verlichting, het rijden zonder geldig rijbewijs, rijden zonder veiligheidsgordel, voor gladde banden. Ook worden diverse automobilisten aan de kant gezet die boetes hebben openstaan en pas weer mogen rijden na het betalen van de boete.
Kortom voor alles wat controlerende politieagenten, en die hebben daar een speciale neus voor, ontdekken wat niet klopt kan een bekeuring worden uitgeschreven of aanhoudingen worden verricht.
Wordt tijdens de verkeerscontrole ontdekt dat men in het bezit is van drugs dan wordt men aangehouden en mag men gelijk mee naar het bureau. Heeft men maximaal 5 gram cannabis (marihuana, hasj) in bezit, dan neemt de politie de drugs in beslag en vindt er meestal geen strafvervolging plaats.
Ergo, verkeerscontroles zijn er niet specifiek voor het ontdekken van drugs, dit ontdekken gebeurt dan “toevallig”.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat verklaart niet waarom het überhaupt in beslag wordt genomen.
Heb je daar een verklaring voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle drugs worden in beslag genomen, omdat je op grond van de wetgeving geen drugs in je bezit mag hebben. Je bent dus strafbaar als je Cannabis in je bezit hebt ongeacht de hoeveelheid. Bij ontdekking is het altijd inleveren geblazen. Als de ingenomen hoeveelheid maximaal 5gram is, vindt de wetgever het weer niet zoooo erg dat men na het inleveren daarbovenop nog vervolgd wordt. Wil men bij de coffeeshops controleren op het bezit van drugs dan zal men iedereen, zonder uitzondering, moeten controleren die naar buiten komt, en niet alleen omdat zijn gezicht je niet bevalt.
Niemand mag in Nederland zomaar aangehouden of gefouilleerd worden, behalve bij gerichte acties, waarbij men iedereen controleert of op grond van een afgesproken criterium controleert.
Als voorbeeld een zgn verkeerscontrole al een aantal jaren geleden, maar zo gaat het nog steeds, ook in Nederland.
http://www.gva.be/cnt/aid685368/verkeerscontrole-levert-drugs-op-20 Coffeeshops fungeren ook als ontmoetingsplaats, en dienen vrij toegankelijk te zijn. Men hoeft er namelijk geen drugs te kopen. Er worden niet alleen drugs verkocht, je kunt er ook een joint roken en koffie drinken. Bij een gedoogbeleid is er geen enkele reden om iedereen die de shop verlaat op het bezit van drugs te controleren. Drugsgebruik is in Nederland voor personen van 18 jaar en ouder niet strafbaar maar gemeenten kunnen in het APV opnemen dat in bepaalde gebieden het drugsgebruik wel strafbaar is. Bij gebruik van softdrugs op die plekken kan men aangehouden worden of een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://coffeeshopdiamond.nl/coffeeshop/
http://leidse-plein.nl/
In de coffeeshop in de oude Pieterskerk kun je kaarten en schaken. Je hoeft niet speciaal hun "producten" te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien je antwoord, maar met name je reacties, vind ik dat jij de 10 punten verdient. Dank voor de uitleg en voor het meedenken.
De reden dat ik de vraag (al) sluit is dat deze vraag een soort forum dreigt te worden.

Andere antwoorden (3)

De mensen die uit de koffieshop LOPEN vervoeren dus niet en je mag wel in het bezit zijn van cannabis. Zit je met cannabis in een auto dan ben je aan het vervoeren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarom is lopen geen wijze van vervoeren? http://www.woorden-boek.nl/woord/vervoeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als die mensen in de auto niet meer dan 5 gram cannabis hebben wordt deze ook niet in beslag genomen! In de praktijk hebben die mensen veel meer dan 5 gram bij hun dus dan is er sprake van transport van goederen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/vraag-en-antwoord/ben-ik-strafbaar-als-ik-drugs-bezit-gebruik-produceer-of-verhandel.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan ik je aanraden om eens 'Wegmisbruikers' te kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@freekfluweel, zelfs al ontdekt de politie maar één gram, dan kan het het nog in beslag genomen worden. Het bezitten is al voldoende voor een aanhouding. Maakt niet uit of je ligt, staat, loopt, rijdt of vliegt.
Alleen wanneer men minder dan 5gram softdrugs, zoals hasj en wiet, bezit vindt er geen vervolging plaats, maar men is wel alles kwijt.
ronron1212
9 jaar geleden
freekflueel vervoer is vervoer lopen fietsen motor auto trein alles is vervoer.
De politie doet wel degelijk controles bij koffieshops, maar dat kan niet dagelijks bij iedere koffieshop, daar is geen geld en geen mankracht voor. Net als bij de controles op de wegen wordt dit vooraf ingepland, tenzij er direct gevaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ja... die controles richten zich met name op smokkel/bezit van te grote hoeveelheden cannabis, legitimatieplicht, verkoop aan niet-ingezetenen en bezit/handel van harddrugs.
Ik heb nog nooit meegemaakt, noch gelezen dat men buiten de shop bezoekers staat op te wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal niet nodig zijn, de koffieshophouders moeten zich aan zoveel regels houden, die zij zelden negeren. Houden zij zich niet aan die regels dan is de kans groot dat hun zaak gesloten wordt. De verkoop in de koffieshops geeft ook niet zoveel problemen, de straatverkoper is een grotere last voor de burgers en politie. Een koffieshophouder zal erop letten dat er niet teveel aan 1 dezelfde klant verkocht wordt. Als daar net zo gecontroleerd zou worden als in het verkeer, dan is de agent ook zichtbaar voor de klanten die fout willen, waardoor die op slimme manier dat wel weet te ontwijken (denk aan het verdelen van de drugs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea
Helemaal mee eens, maar dat neemt niet weg dat je zonder problemen met vijf gram cannabis op zak de coffeeshop kan verlaten.
En dat vind ik vrij dubbel als je ziet dat softdrugs altijd in beslag worden genomen door de politie wanneer deze, bij welke controle dan ook, worden aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de verkeerscontroles worden ze in beslag genomen, omdat drugs illegaal zijn, op de gedoogde hoeveelheid wordt echter naast het in beslag nemen, geen straf gelegd. Zou ook een beetje krom zijn van een gemeente, de koffieshop toestaan, maar de bezoekers hun aankoop direct af te laten geven. Dat is ook de reden dat het te weinig geld oplevert en de mankracht en het geld voor andere doeleinden wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou heel krom zijn, maar wel consequent.
Ik vind wel dat je alvast een plus hebt verdiend; ook omdat ik tot dusverre denk dat je gelijk hebt. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gedoogbeleid is helemaal een beetje krom. Canabis is verboden, je mag het niet verbouwen en al helemaal niet importeren, maar wel openlijk verkopen (als je maar belasting betaalt, want anders krijg je problemen, dus je moet aangifte doen van je inkomsten, dus de fiscus weet ongeveer wat je omzet). Je mag het niet onder een agent z'n neus roken, maar je krijgt er geen straf/boete voor. Je mag het in de koffieshop niet roken, want de verkoper heeft recht op schone lucht. Je mag het niet mee naar buiten nemen want dan vervoer je het, maar waar mag je het dan wel roken en hoe krijg je het daar?
Nee, het enige consequente aan het gedoogbeleid is dat het consequent inconsequent is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry, @crea, al was er wel geld en mankracht dan nog zou men niet controleren bij de voordeur van de coffeeshops. Als er gecontroleerd wordt, dan alleen door middel van een grootscheepse acties naar aanleiding van tips. Dan gaat het meer om de coffeeshopbeheerders (te grote hoeveelheden aanwezig voor handelsdoeleinden, inkomsten witwassen e.d.). @stamper, in coffeeshops mag men waterpijpen, vaporizers en joints van pure wiet roken. De grotere coffeeshops hebben daarbij ook nog een aparte rookruimte ingericht voor het roken van tabaksproducten.
Afgezien van het feit dat men sowieso niet onder iemands neus rookt, is het roken van cannabis niet verboden boven de 18jaar.
Dit zal één van de kromme gevolgen zijn van het gedoogbeleid. Net zoals de inkoop illegaal is, en de verkoop legaal. Dat betekent immers ook dat men bij controle van activiteiten bij en rondom een coffeeshop buiten sluitingstijd vrij gemakkelijk illegale activiteiten vastgesteld kunnen worden. Maar men gaat vanwege het gedoogbeleid niet actief op zoek naar drugs, tenzij er vermoedens zijn van bijvoorbeeld het bezit van hele grote hoeveelheden, illegale handel e.d.

Maar daarnaast vermoed ik dat het ook een hele praktische reden heeft: NIET systematisch controleren van klanten die de coffeeshop verlaten op bezit, lijkt mij behoorlijk ten goede komen van de verkeersveiligheid. We hebben - naar ik aanneem - met z'n allen veel liever dat iemand met een paar gram op zak in de auto stapt om dat thuis te gebruiken, dan dat ze hun drugs - zoals het eigenlijk zou moeten - in de coffeeshop gebruiken en dan vervolgens naar huis rijden. Zeker als dat 'rijden' met een motorvoertuig is. En er is geen eenvoudige controle op gebruik c.q. gebruikt hebben mogelijk d.m.v. een breathalizer zoals bij alcohol. Zodra dan klanten horen of zien dat de politie buiten controleert, roken ze hun kostbare jointje liever op voor ze in de auto stappen dan dat ze het risico lopen hem te moeten inleveren. En dat leidt dan weer tot gevaarlijke situaties.