Als je voortvluchtig bent voor politie, mogen burgers dan een burger aanhouding toepassen?

Of geld een burger aanhouding alleen bij delicten waarbij je op heterdaad word betrapt?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Alleen bij heterdaad. En daarna meteen politie inschakelen.

"Wetboek van Strafvordering
Artikel 53
[1.] In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.
[2.] In zoodanig geval is de officier van justitie of de hulpofficier bevoegd den verdachte, na aanhouding, naar eene plaats van verhoor te geleiden; hij kan ook diens aanhouding of voorgeleiding bevelen.
[3.] Geschiedt de aanhouding door een anderen opsporingsambtenaar, dan draagt deze zorg dat de aangehoudene ten spoedigste voor den officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.
[4.] Geschiedt de aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudene onverwijld aan een opsporingsambtenaar over, onder afgifte aan deze van mogelijk in beslag genomen voorwerpen, die dan handelt overeenkomstig de bepalingen van het voorgaande lid en, zo nodig, de artikelen 156 en 157."
Computoon