Hoe kan je het beste de voogdij regelen over je kinderen zonder te trouwen?

Bij een geboorte hoort de vader zijn kinderen te erkennen maar volgens mij heb je als vader dan nog geen officiële zeggenschap. Maar als je dus niet wil trouwen wil je toch zeggenschap hebben over je kinderen stel dat er met 1 van de 2 wat gebeurd. Wat is dan verstandiger: Via de kantonrechter of via de notaris de voogdij te regelen? en hoe gaat het in zijn werk in normale taal en omstandigheden?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je gaat naar de kantonrechter, haalt het formulier 'verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige' op, vult dat samen met je partner in, stopt het in de brievenbus en klaar ben je. Het is echt heel simpel en het kost niets.

Toegevoegd na 53 seconden:
De brievenbus van het kantongerecht bedoel ik natuurlijk, niet je eigen brievenbus ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is iets minder simpel dan dat formulier invullen. Je moet ook een kopie van de geboorte akte bijvoegen. En een uitreksel van het GBA van beide ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die uitreksel kunnen geld kosten als je die bij je gemeente opvraagt.