Waarom staat de alcoholgrens op 18 jaar en niet op bijv. 24 jaar?

Op heel veel plekken lees ik dat je hersenen nog doorgroeien tot het 24e levensjaar. Waarom is er dan voor gekozen om de alcoholgrens op 18 jaar te zetten en niet op 24 jaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Omdat wetgeving zich niet een-op-een laat vertalen naar huidige wetenschappelijke inzichten. Voordat een wetenschappelijk inzicht zich laat vertalen tot wetgeving heb je naast dat inzicht ook een politieke meerderheid nodig om een wet te veranderen.

Zoals je wellicht hebt meegekregen ging de verhoging van de "zwak alcoholische drankgrens" van 16 naar 18 ook al niet zonder slag of stoot. De kans dat er een politieke meerderheid te vinden is voor een verhoging van de algehele alcoholleeftijd van 18 naar zeg 21 (of hoger) is nihil. Dit omdat de leeftijd van 18 als algehele volwassenheid wordt gezien en men al eeuwen(?) vanaf die leeftijd mag drinken.

Als men morgen nog maar 80 mag rijden op de snelweg zal het aantal doden op de snelweg ook vast met meer dan de helft dalen. Probeer maar een meerderheid te vinden, dat is het hele eieren eten. Politieke onwil.

Toegevoegd na 22 minuten:
Politieke onwil is dus het antwoord.

Toegevoegd na 41 minuten:
En dat geldt ook voor de vraag waarom is de algemene alcoholleeftijd niet naar 16 jaar gegaan. Politieke onwil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft niets met politieke onwil te maken, maar het merendeel van de Tweede Kamer is niet bereid om mee te doen aan symboolpolitiek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dus onwil in mijn ogen. Misschien is er een betere term voor, maar dat is wat ik bedoel. Het kan maar men wil het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen politieke meerderheid voor te vinden is wellicht de betere uitspraak.

Andere antwoorden (1)

Mensen worden geacht vanaf 18 jaar volwassen te zijn en vanaf dat moment is het dus de verantwoordelijkheid van mensen zelf om verstandig met alcohol om te gaan.
Helaas is het zo dat juist het deel van de hersenen dat mensen onder andere in staat stelt impulsen te beheersen, de prefrontale cortex, dan nog niet is volgroeid, zodat het voor jong-volwassenen extra moeilijk is om maat te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
PLUS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Dit is geen waarom. Maar een beschrijving van de huidige situatie. Waarom is 18 de grens, juist terwijl we blijkbaar weten dat dat GEEN goede leeftijd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat mensen op hun 18e officieel volwassen zijn, en de overheid dus niet zomaar kan verbieden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kunnen ze prima. Ze kunnen alcohol zelfs voor iedereen verbieden....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als 90% van de bevolking en de politieke partijen het wil is er weinig dat een verhoging van de leeftijd in de weg staat. Anders veranderen ze gewoon de volwassenheidsleeftijd van 18 naar 21, mocht dat het echte probleem zijn wat ik me niet voor kan stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar daar schuilt het probleem, je komt nooit aan die 90% of zelfs aan de benodigde 51%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem hete hangijzer is dus politieke onwil. Volwassen=18 is net zo'n verzonnen politieke regel als alcoholgrens=18. Kan allemaal veranderd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/584969/technisch-probleem-ontstaan-alcoholleeftijd-verhogen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Haivon +Plus
Er zijn twee redenen waarom de leeftijdgrens voorlopig niet verhoogd zal worden.
1. De handhaving bij de verhoging naar 18 jaar blijkt nu al een probleem te zijn. Heeft niets met politieke onwil te maken, het is een kwalijke zaak als partijen wetsvoorstellen indienen waarvan men nu al weet dat die wetten niet te handhaven zijn. Daar maakt iedere partij zich niet alleen ongeloofwaardig, maar zelfs belachelijk mee.
2. De Nederlandse wet noemt iemand vanaf 18 jaar meerderjarig. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, mits de wet per persoon op bepaalde gronden anders bepaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Het kan, men wil het niet. Haivon beweert dat het niet zou kunnen. De redenen waarom men het niet wil maakt niet zoveel uit, dat is de onwil. 2. Men zou dan toch een uitzondering kunnen maken op alcohol? Dat men dat niet wil omdat men dat als niet te handhaven ziet is vast een van de redenen dat men het niet wil. Heb er zelfs een vraag aan gewijd om dat rare idee (dat het niet zou kunnen) te ontkrachten: http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/584969/technisch-probleem-ontstaan-alcoholleeftijd-verhogen