We hebben ons laten vangen door een agresive verkooperdie ons een keuken aansmeerde die niet 100% bij ons past

We zijn op zoek naar een mooije keuken en hadden er een gezien die ons in de smaak viel. toen ik naar de prijs vroeg bleekdat enkele kastjes niet in mijn keuken paste en hij tekende zijn eigen plan, En op papier zag deze er mooi uit deze keuken kost +/- 22500€ met de solden kost deze 15.400€ , gratis plaatsing gratis dit gratis dat....
Ik had graag bedenk tijd maar hij zei dat ik direckt moest beslissen. Ik heb getekend.
en moet een voorschot belalen van 30% 4600€ binnen de 10 dagen. Ik heb deze de keuken opgezocht in een ander finiaal, en we vinden deze keuken toch niet zo mooi
Moet ik dat betalen. Een handtekening kan iedereen zetten !?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een handtekening kan iedereen zetten inderdaad. Maar het punt is dat jij de handtekening hebt gezet, en daarmee heb jij die afspraak gemaakt. Voor de volgende keer, een verkoper zal altijd proberen om direct de koop te sluiten, maar als jij een week later terug komt voor dezelfde keuken en dezelfde prijs vraagt zul je dat ongetwijfeld krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er ook zoiets als een 'inkeertermijn' geregeld binnen het Belgische systeem. Tenminste, uit je taalgebruik ga ik er vanuit dat je in België woont.. aangezien je onder andere het woord Solden gebruikt en dat is typisch Belgisch. Die inkeertermijn staat in je contract of neem anders met de hoogt mogelijke spoed contact op met een jurist of juridische helpdesk. Heb je wellicht een rechtsbijstandverzekering?

Het beste antwoord

Ja natuurlijk moet je betalen. Misschien dat je kan onderhandelen met de keukenboer om het contract af te kopen. Of dat er een bedenktijd is, maar die is volgens mij nooit 10 dagen. Maar normaal gesproken moet je gewoon betalen. Een handtekening kan niet iedereen neerzetten, daar was je zelf bij. Dat betekend wel dat je je verplichtingen moet nakomen. Je bent een volwassen persoon waarvan verwacht wordt dat je je eigen beslissingen kan nemen en de daarbij behoorende consequenties kan dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja. Die moet je kopen. Je moet even in de aankoopvoorwaarden kijken en de verkopende partij bellen en beroepen op hun sociale gevoel. Maar wettelijk heb je geen rechten. Je hebt getekend en bent uit vrije wil de showroom binnen gestapt. Alleen als iemand jou heeft benadert (bv aan de deur) of als je over internet koopt heb je het recht het terug te geven.

Van de anwb rechtshulp site:

Het overkomt ons allemaal wel eens, spijt van een aankoop. De vraag is dan: waar hebt u als koper
recht op? Kunt u de overeenkomst ontbinden of zit u er aan vast? Voordat deze vraag beantwoord
kan worden, moet vastgesteld worden onder welke omstandigheden u gekocht hebt. Onderstaand
treft u drie soorten koopovereenkomsten aan.
Let op: onderstaande regelingen zijn van toepassing op consumentenkoop, dat wil zeggen op overeenkomsten
waarbij een consument koopt bij een bedrijf.
Koop in de winkel of in de showroom.
Gaat u als consument zelf naar een winkel of
showroom en sluit u daar een koopovereenkomst
dan kunt u daar niet meer op terug
komen. “Koop is koop” is dan de regel. De
koop is gesloten op het moment dat u (de
koper) het aanbod van de verkoper aanvaardt.
Een aantal winkelbedrijven biedt als
extra service de mogelijkheid goederen te
ruilen of terug te brengen. Andere bedrijven
kennen leveringsvoorwaarden waarin een
annuleringsregeling staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Gast,

Als het goed is, staan in je koopovereenkomst de voorwaarden voor ontbinding en de kosten die daaraan verbonden zijn, aangegeven. Ik zou in elk geval onmiddelijk aangeven dat je van de koop wilt afzien, dat zal schriftelijk moeten. Ik vrees dat je er zonder kosten niet onderuit komt.

Als jij Vlaming bent (wat ik af meen te mogen leiden uit je taalgebruik), moet je het onderstaande linkje maar eens goed bestuderen. Het betreft een soortgelijk geval waarin uiteindelijk niet betaald hoefde te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen stijl. Niet betalen. Ik zou advies vragen aan de consumentenbond.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb ook eens contract getekend en zelfs al betaald. Het was zo´n aardige verkoper, die het mooi wist te brengen. Toch kon ik het geld terughalen via de bank en ik schreef een briefje naar de firma dat ik van het contracht afzag. Niemand gaat bij jou een keuken installeren die dat tegenzin moet doen. Desnoods dreig je met programma´s als Radar enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Zo is t Jelle, helaas kan ik reakties niet plussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens, wat zijn jullie hard. Jelle en Paulus, we zijn niet allemaal zo assertief als jullie.
paulus811
14 jaar geleden
Hi enzoenzo, het is geen kwestie van 'hard' zijn, maar de reactie was gericht op jouw opmerking dat het 'geen stijl' is en ze niet moeten betalen. Dan ga je toch wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat de mensen bij volle bewustzijn getekend hebben en zo langzamerhand wel bekend is dat keukenboeren NOG erger zijn dan autohandelaren.
Volgens mij is de wet recent veranderd en heeft u een bedenktijd.
Door het zetten van uw handtekening heeft u een koopverplichting. Echter, als u in het afgesproken plan veranderingen gaat aanbrengen is volgens mij het contract weer open. Tegen veranderingen zal de leverancier geen bezwaar hebben, zeker als dat meer omzet genereerd. U zult dan een nieuwe handtekening moeten zetten om het contract weer te bevestigen.
Neem dan bedenktijd en zie er bijv. de volgende dag vanaf.
Of u met het bovenstaande in uw recht staat zult u bij een deskundige moeten informeren.
Maar met het zelfde gevoel waarin u eigenlijk gedwongen getekend heeft en daar later spijt van heeft gekregen, kunt u dan tegen de verkoper zeggen dat de deal niet doorgaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, nog dit. Momenteel lees je dat de ene keukenleverancier na de andere failliet gaat. Betaal niets maar dan ook niets aan.
Als uw leverancier failliet gaat bent u uw geld kwijt.
Werk hoogstens met een bankgarantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan hier gewoon onderuit komen en niet betalen .
hoe dat inelkaar zit kan ik niet 1,2,3 uitleggen maar bel of mail maar eens een advocaat die in dit soort dingen is gespecialiseerd en die legt het wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou vragen of hij het goedschiks op wil lossen, en dat jij het anders kwaadschiks oplost! Misschien is hij ook gevoelig voor een agressieve aanpak! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keukenboeren zijn over het algemeen slechte bedrijven. Zelfs als ze van een oud en gerenomeerd bedrijf zijn zoals Bruynzeel. Ik denk niet dat ze je zullen laten gaan, maar overweeg wel de adviezen hierboven.

Ik weet uit ervaring, dat de enige goede manier om een keuken te kopen is via Northolt net over de grens in Duitsland. Perfecte service en perfecte kwaliteit tegen concurrerende prijzen. Ik moest laatstelijk echter zelf onder dwang van de bouwer een keyken bij het bedrijf Bruynzeel kopen. Je wil niet weten wat een ellende dat gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een koop op afbetaling is kan en jullie zijn gehuwd/gp dan is toestemming vereist van de echtgenoot ex 1:88 BW. De overeenkomst kan dan vernietigd worden.

Een te korte bedenktijd die de consument belet om een goed geinformeerd besluit te kunnen nemen wordt door art 6:193b BW gekwalificeerd als oneerlijke handelspraktijk en is onrechtmatig.

Onder druk zetten te tekenen zou ook kunnen vallen onder misbruik van omstandigheden op grond van art 3:44 BW door gebruik te maken van de lichtzinnigheid of onervarenheid van de wederpartij.

Er zijn dus wel mogelijkheden om onder de koop uit te komen. Het is verstandig hier een jurist naar te laten kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
In ieder geval een brief schrijven (het liefst juridisch onderbouwd door een jurist) waarin je je standpunt duidelijk maakt en vooralsnog niet betalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, koop is koop. Annuleren kan alleen in de volgende twee gevallen:
- Als de ‘Wet op de Colportage’ van kracht is: Wanneer u iets aan de deur, via internet of via de tv koopt heeft u acht dagen bedenktijd, waarin u de koop kunt annuleren.
- Als de ‘Wet Bescherming Consumenten bij op Afstand Gesloten Overeenkomsten’ van kracht is: Wanneer aan de totstandkoming van uw koop geen persoonlijk contact te pas kwam – bijvoorbeeld bij een koop via internet (bij een Nederlandse onderneming) – heeft u nog zeven dagen bedenktijd.
Annuleren van orders in andere gevallen kan alleen met medewerking van de ondernemer, die u dan zijn kosten in rekening kan brengen.

http://www.cbw-erkend.nl/view.cfm?page_id=8995

1. Ik heb iets gekocht en een aanbetaling gedaan. In de tussentijd is de ondernemer failliet gegaan. Wat nu?
Als de winkel waar u uw aanschaf hebt gedaan, een CBW-erkende winkel is, bent u uw aanbetaling (met een maximum van 25% of 15%) niet kwijt. Bij een andere CBW-erkende winkel kunt u een nieuwe aankoop doen waarbij uw eerdere aanbetaling wordt verrekend. Klik hier voor meer informatie.
Was de winkel niet aangesloten bij de CBW dan kunt u het beste contact opnemen met een rechtsbijstandverzekeraar, een bureau voor rechtshulp of de Consumentenbond (tel: 070-4454545).

Je kunt de leverancier benaderen met de vraag dat je spijt hebt met de keuze van de keuken en dat je graag een ander model uit wilt zoeken. Als het een nette leverancier betreft, zal hij dese vraag honoreren.
Sterkte.