Mag je een koopgraf 'verhuren'?

Stel je hebt een koopgraf voor 3 personen. Er is 1 persoon in begraven. Mag je de andere plekken dan 'verhuren'?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
En ze er uit schoppen als huur niet betaald is?
ronron1212
5 jaar geleden
Hoe zie je dat voor je? onderste is familie de tweede geen familie en de derde wordt dat weer familie leek stapel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je bedoelt een particulier graf. Misschien heb je iets aan deze site.
Ik denk alleen niet dat je net als een algemeen graf, mag verhuren. Dan lijkt het bijna op onderverhuren, concurrentie.
https://www.begraafplaats.nl/wat-is-grafrecht/

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet.
Bij een algemeen graf worden 3 willekeurige lichamen op elkaar geplaatst. Meestal zijn dit mensen die in dezelfde periode zijn gestorven.
Bij een particulier graf koop je het graf niet, maar huur je het graf voor een bepaalde periode van bijvoorbeeld 10, 20 of 30 jaar. Bij de meeste begraafplaatsen kunt u deze periode verlengen met 5 of 10 jaren. Hierdoor is een particulier graf eigenlijk ook gehuurd en niet gekocht.
Daarom wordt er nu ook gesproken over een algemeen of particulier graf.
Het grote verschil is dat de particulier zelf bepaalt wie in het graf wordt bijgezet.
Meer rechten heb je niet bij een particulier graf.
Indien u een graf gaat onderverhuren kunt u aangesproken worden op artikel 23 of 28.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005009&ved=2ahUKEwiooMSNitrfAhUSDOwKHfLqDmYQFjAAegQIBxAB&usg=AOvVaw3eyLT8K_xVls1tPISn6o5V