Mijn schoonvader wil af zien van zijn erfrecht van zijn broer Wie wordt de nieuwe erfgenaam?

Mijn schoonvader heeft nog één broer en die is redelijk vermogend en heeft een eigen huis zonder hypotheek. Zijn broer is nooit getrouwd geweest en heeft geen kinderen. Een andere broer is voor een paar jaar terug overleden en ze zijn dus nog met zijn tweeën. Mijn schoonvader is ook al de 80 meer dan ruim voorbij en wil de sores van een erfenis niet meer. Zijn broer heeft geen testament laten opmaken en is nu dementerend. Mijn schoonvader heeft twee dochters. Worden die erfgenaam als hun vader afziet van de erfenis?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja die dochter worden de nieuwe erfgenamen als de schoonvader de erfenis verwerpt, dat gebeurt door plaatsvervulling zie:

https://www.judex.nl/rechtsgebied/overlijden_%26_nalatenschap/erven-%26-nalaten/artikelen/451/wat-betekent-plaatsvervulling-in-het-wettelijke-erfrecht_.htm
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is nog een broer, die een aantal jaren al is overleden, en die heeft ook kinderen, hebben zij ook recht op de erfenis?
erotisi
7 jaar geleden
Ja die ook die ontvangen dus het deel van hun vader door plaatsvervulling die ze moeten delen. Als dus de vermogende broer overlijd en je schoonvader verwerpt de erfenis dan wordt de nalatenschap toch in tweeën gedeeld en die gedeelten worden weer verdeeld over de kinderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, bedankt voor je antwoord.