Hoe zorg je voor een goede omgangsreging van vader en zoon?

Een vriend van mij heeft een kind van bijna 2 jaar. Al sinds zijn kind geboren is doet de moeder moeilijk over de omgangsregeling. hij ziet zijn zoon 2 (heel soms 3) keer per week, maar dan ook vaak met de moeder erbij. Nu wil hij zijn zoon vaker kunnen zien en ook vaker alleen met hem zijn zonder de moeder er bij. Nu is mijn vraag wat zijn recht hierin is en wat hij zelf kan doen, het liefst zonder een rechter erbij.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat een eerlijk, respectvol gesprek wel kan helpen. Je weet natuurlijk niet waarom zij niet meer samen zijn, of je weet dat alleen van zijn kant.
Dat je wil helpen is prima, maar hou je opmerkingen en adviezen bij jezelf. Ik vind..., ik zou..., oordeel ook niet over haar, zonder dat je haar kent en van beide kanten weet wat er speelt.
Een omgangsregeling is er in het belang van het kind, in het belang van het kind moet daar duidelijkheid in zijn. Van beide kanten zullen aanpassingen nodig zijn om dit soepel te laten verlopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze zijn eigenlijk nooit bij elkaar geweest. Er is nogal wat voorgevallen waarbij de vader nogal de dupe is geweest van hele gemene acties van de moeder. Niks is een excuus voor wat zij gedaan heeft. Maar dat ter zijde. Er valt niet niet echt met haar te praten. Die vriend van mij is wanhopig geworden en daarom heb ik mijn hulp aangeboden. Maar de situatie is zo lastig dat mijn ideeën nu ook een beetje op zijn, dus daarom hoop ik dat iemand hier een oplossing heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is een mediator een oplossing, stel dat eens voor. Als dat ook niet lukt, is de enige weg nog via de rechter. Als hij een advocaat niet kan betalen heeft hij mogelijk recht op een toevoeging voor de advocaatkosten.
Overtuig je vriend ervan dat hij met respect met de moeder omgaat, hoe moeilijk dat ook is, dit kan helpen haar wat soepeler te laten worden met de omgangsregeling. Bij een omgangsregeling is het belangrijk dat beide ouders in het belang van hun kind handelen, het kind heeft er geen baat bij dat ouders ruzie hebben, of niet normaal met elkaar in gesprek kunnen. Zeg hem dat het jou (of crea, als jij het hier niet mee eens bent) het beste lijkt, als hij alleen in het belang van zijn zoon handelt.
http://www.rechtnet.nl/toevoeging/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een virtuele + plus voor Crea.
1ste gebod bij echtscheidingen: praat nooit slecht over je ex-partner, tegen niemand, zeker niet tegen een eventuele nieuwe partner.
2de gebod, kies als derde nooit partij, het is een absolute privézaak tussen de beide ex-partners.
3de gebod, als ex-partners het niet eens zijn over welke regeling dan ook, dient dit opgelost te worden via gevraagde adviezen van een onafhankelijke deskundige.

Antwoorden (1)

Welke rechten heeft de ongehuwde vader?
Om antwoord te geven op deze vraag dient eerst te worden gekeken naar de rechtspositie van gehuwde ouders, welke automatisch bij wet wordt geregeld in het burgerlijk wetboek, boek 1.
De rechtspositie van de ongehuwde moeder verschilt niet wezenlijk van die van de gehuwde moeder. Moeder van het kind is immers de vrouw uit wie het kind geboren is en daarbij is niet van belang of die vrouw al dan niet is gehuwd. Bovendien heeft deze moeder van rechtswege het gezag over haar kind. Indien de moeder van het kind niet is getrouwd, heeft het kind voor de wet niet automatisch een vader. Daarvoor zal het kind eerst moeten worden erkend, echter dient de moeder voor erkenning wel toestemming aan de vader te geven. Als de moeder die toestemming weigert, dan kan de vader vervangende toestemming aanvragen bij de rechtbank.
Trouwens, alleen met het erkennen van het kind, ben je er als ongehuwde vader nog niet.

Volgens de huidige wetgeving heeft zelfs het aangaan van een geregistreerd partnerschap geen afstammingsrechtelijke gevolgen. Dat betekent dat een kind dat tijdens een geregistreerd partnerschap wordt geboren niet van rechtswege een juridische vader heeft. De geregistreerde partner zal zijn kind dus nog gewoon moeten erkennen om voor de wet als vader van het kind te worden aangemerkt.
Bovendien oefent de moeder alleen het gezag over het kind uit, tenzij de geregistreerde partners een verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag hebben gedaan.

Mocht de ongehuwde vader een conflict hebben met de ex-partner over zijn kind dan dient hij via een jurist of advocaat of mediator, gespecialiseerd in familierecht, een omgangsregeling op te laten stellen of de rechter vragen om een zorgregeling of omgangsregeling , waarin het belang van het kind voorop staat.
Een derde (bijvoorbeeld de nieuwe vriend of vriendin) wordt niet betrokken bij de totstandkoming van de regeling.
Hoe zo’n regeling ook tot stand komt, beide ouders dienen zich er aan te houden waarbij steeds het welzijn van het kind het belangrijkste uitgangspunt is.

Toegevoegd na 49 minuten:
Een kind van 2–6 jaar is nog sterkt gericht op de verzorgende ouder. De peuter kan al wel laten blijken of het de komst van een bezoeker aangenaam vindt, maar wil liever niet weg uit zijn vertrouwde omgeving zonder de verzorgende ouder. De constante wisselingen van omgeving zonder de nabijheid van de verzorgende ouder kan voor het kind heel verwarrend zijn en is zeker niet in zijn belang.