Plaatje bij je profiel van GV schending auteursrecht?

N.a.v. de vraag of je plaatjes mag kopiëren; als antwoord werd er geconcludeerd dat dit mag voor strikt eigen gebruik. Maar niet voor publicatie en andere vormen die niet voor eigen gebruik zijn.

Mijn plaatje van GV is voor eigen gebruik. Maar hangt niet in mijn kamer waar bijna niemand het ziet maar word aan het "grote publiek" getoond door hem hier in me profiel te zetten.

Schend je in dit geval wel of niet het auteursrecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Ja, als je een plaatje publiceert zonder toestemming van de maker, schend je auteurrecht. Dus ook als je dat plaatje gebruikt als avatar.

Mijn eigen avatar is overigens zelfgemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk! +1 :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig!! Thx +10!

Andere antwoorden (12)

Als jij het plaatje zelf hebt gemaakt niet.
Als het plaatje van iemand anders is en je geen toestemming hebt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, strikt genomen zeker.

Door het enorme aanbod van plaatjes is de 'pakkans' wel zeer klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen absuluut niet maar wel mijn aangezicht Hahaha LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Net als mijn plaatje van Aya Ueto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen dus wel .... en dat doe ik dus ook.
Ga morgen eens prutsen aan een eigen plaatje, voordat de politie hier voor de deur staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, want voor eigen gebruik betekent voor eigen *privé-gebruik*. Het moet dan "achter de voordeur" blijven. Zoals jij het uitlegt is alles voor eigen gebruik...

Als je iets op internet zet, dan publiceer je het. Je maakt het openbaar. Alleen als het op een site staat waar je in moet loggen om het plaatje te zien is het onder omstandigheden te zien eigen gebruik, bijvoorbeeld als de site beschouwd kan worden als een besloten vereniging. Maar op GV kan de hele wereld je plaatje zien. Dus een bijvoorbeeld plaatje van de Eiffeltoren bij je profiel, dat mag niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad voor eigen gebruik mag je deze gebruiken. Als ze dit gaan controleren zit je fout.

Had je niet moeten zeggen want ik dacht dat het je eigen hond was en je moet geen slapende honden wakker maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schaap is betaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is schending van auteursrecht, als ze aan de bel trekken, moet je het veranderen op straffe van een sanctie... Zo hard zal het nu nog niet lopen, maar het is wel zo...

Een tikje veranderen, is wel de oplossing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor mijn plaatje is gewoon eigendom van GV
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me niet druk om de auteursrechten. Aangezien ik als opdrachtgever voor het ontwerp van mijn bedrijfslogo betaald heb. En ik dus juridisch de auteursrechten heb...

Maar hier tegenover heb ik voor een boek en later voor mijn website een bepaalde afbeelding iets laten aanpassen. Zodat ik vervolgens uit de gevarenzone van auteursrecht weg was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als de afbeelding niet je eigendom is en de maker heeft geen toestemming gegeven, schendt je strikt genomen het auteursrecht. In de praktijk ken ik echter vrijwel geen enkel geval waarin iemand is vervolgd vanwege het gebruiken van een van internet geplukte afbeelding als avatar. Zelfs niet van de moeilijkste categorie om toestemming voor wat dan ook te krijgen : disney-figuren

Ik heb mezelf ingedekt door het originele schilderij van mijn avatar te kopen, en de maakster toestemming te vragen voor het gebruik ervan. Dat vond ze alleen maar heel erg leuk. Dat zou je dus ook altijd kunnen proberen ; die toestemming is echt niet altijd onmogelijk te krijgen.

Met mijn haakpatronen loop ik er soms ook tegenaan, maar ook daar heb ik in de praktijk tot nu toe altijd toestemming weten te krijgen van de eigenaar, zoals bij de Barbapappa's.